Regeldruk in de zorg fors toegenomen

Doordat een uniforme werkwijze bij toezichthouders en verzekeraars ontbreekt, nemen de administratieve lasten voor zorgaanbieders fors toe. Dat zegt Actal, het Adviescollege toetsing regeldruk, in een brief aan VWS over het Kwaliteitsinstituut.

Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Regeldruk in de zorg fors toegenomen

Minister Schippers vroeg Actal te kijken naar het effect van het Kwaliteitsinstituut op de regeldruk in de zorg. Het Kwaliteitsinstituut is nog maar een jaar actief, maar er zijn al enige effecten zichtbaar. ‘Duidelijk is wel dat een verdere verbetering van de huidige situatie mogelijk is.’

Klachten

De boodschap van Actal komt op het moment dat vanuit verschillende delen van de zorg klachten komen over de toenemende bureaucratische lasten. Uit een vorig jaar verschenen internationale vergelijking waaraan Celsus, academie voor betaalbare zorg heeft meegewerkt, blijkt dat de administratieve kosten in Nederlandse ziekenhuizen de een na hoogste ter wereld zijn. De

7
148

Wilt u dit premium artikel verder lezen?

Sluit eenvoudig een gratis proefmaand af of neem een abonnement. Al voor de prijs van 1 kop koffie per week (2,50 euro) kunt u onze premiumartikelen lezen.

Bent u al abonnee? Log dan in en lees verder.

7 REACTIES

  1. Het is altijd wel wat met dezorg. Da weer teveel regels of dan weer te weinig. Wordt er een beetje moe van! We lullen teveel over de zorg in Nederland. En ook met teveel! Laten we het gewoon eens doen. Goed voor mensen zorgen.
    GOEDE ZORG zorgt ook voor minder regels.

  2. Lees alle reacties
  3. Het toezicht op Wmo staat in de kinderschoenen: pak nou eens landelijk de regie om uniforme kwaliteitsindicatoren af te spreken, anders gaan de ggd-en dezelfde ellende opnieuw uitvinden! Daarvoor is ook een veel goede lokale klachten-infrastructuur nodig, die er in veel plaatsen niet is. Clienten van een wijkteam weten echt niet waar ze met een klacht naar toe kunnen. En zonder signalen wordt toezicht een papieren tijger.

  4. het basisprobleem is dat uiteindelijk niet de patiënt bepaalt of de geleverde zorg voldoende is, maar de verzekeraar en de overheden, die die zorg deels financieren. mede daardoor is de nadruk komen te liggen op ‘meetbaarheid’ van een kwaliteit, die maar ten dele echt meetbaar is. en om in dat laatste te voorzien, zijn allerlei indicatoren ontwikkeld die wel meetbaar zijn. maar die laten voor de patiënt belangrijke aspecten van de zorg buiten beschouwing.
    mede doordat iedere zorgaanbieder zijn eigen organisatie en administratie voert, zijn de prestaties niet altijd in meetbare termen vergelijkbaar. en omdat ook de financiers (verzekeraars en overheden) ook hun eigen organisatie en administratie inrichten, en de technische aspecten daarvan steeds omvangrijker worden, zijn steeds meer interfaces nodig. dat die in de techniek gezocht worden draagt niet bij aan het overzicht en de transparantie.

  5. Het opknippen van de AWBZ naar de WMO, JW, ZVW en WLZ heeft de regeldruk in de care enorm doen toenemen. Iedere wet heeft meerdere loketten: gemeenten, zorgverzekeraars en zorgkantoren, met ieder hun eigen administratieve, financiele, inkoop- en verantwoordingsprocessen. We lopen vast in een bureaucratisch oerwoud.

  6. Dit was te voorzien of te verwachtten. De ontwikkelingen in de zorgsector en de toenemende complexiteit zorgt voor extra regeldruk en toenenemde administratieve lasten. Kwaliteit is niet inzichtelijk te krijgen door de vele afvinklijstjes die men moet invullen en of verantwoorden. De directe interactie met de client/ patient maakt duidelijk wat de beleving is bij de geleverde zorg. Een dergelijk kritische prestatie indicator zal nog wat meer uitgewerkt kunnen worden. Ik zie nu alleen maar meer regels ontstaan , meer bureaucratie en minder aandacht naar het primaire proces. Ballast over boord wordt een thema en het vraagt om lef bij het management om de inrichting van processen ‘anders’ aan te pakken. Het is verspilling van tijd en energie, van papier of overbodige handelingen om steeds maar te voldoen aan wetmatigheden en eisen die de kwaliteit zouden moeten borgen……Kap ermee!!

  7. De regeldruk is door de OVERHEID alleen maal groter gemaak. Het dodelijke systeem van marktwerking in de zorg is fataal voor de zorg en het heeft de regeldruk sterk verhoogd en de lonen van management en hoger zijn in een vrije val gekomen naar boven. Een beloningssysteem voor deze functuinarissen ligt ver boven feitelijke werkinzet. Gezondheidszorg is nog steeds een primare behoefte van zieke mensen. OVERHEID dienaars en besluiter die verantwoordelijk zijn voor de falende gezondheidszorg horen niet te werken op het domein zorg.
    Aan regeldruk hebben OVERHEIDS dienaars lak. Met mooie praatjes van ambtenaren / zorgkantoren en zorgplatvorms in NL worden zorg klanten van het kastje naar de muur gestuurd. Duidelijke regels in de zorg zijn voor Groningen t/m Limburg een gepasseerd station. Ziek zorgbeleid is ziekmakend voor de naaste zorg.  

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.