In het systeem zijn functies beschikbaar als cliëntenbeheer, medewerkerbeheer, zorgafspraakbeheer en rapportage. De software is ontworpen om het beleid en de visie van de bestuurder te ondersteunen. ‘Veel bestuurders vinden het belangrijk dat het personeel verantwoordelijkheid krijgt, maar het beleid en de visie die zijn uitgezet, moeten daarbij leidend blijven. Het systeem kan zo ingesteld worden dat het personeel alleen keuzes maakt die passen binnen het beleid. Een onervaren zorgverlener sturen naar cliënten die veel deskundigheid vereisen, wordt daardoor onmogelijk. Een ander voorbeeld is dat planners eerst de contracturen van medewerkers goed benutten, voordat zij flexwerkers inzetten.
Efficiënter
Torny legt uit dat Reware de zorg ook efficiënter maakt. De software denkt mee met de organisatie waardoor managers en planners minder nodig zijn. ‘Zo bepaalt de software de ideale route voor medewerkers. Ook kijkt Reware welk personeelslid het best ingezet kan worden op basis van contractuele uren. Een minimum aan plus- en minuren is het resultaat.’
Communicatie steeds belangrijker
Zorgcommunicatie moet volgens Torny steeds beter en sneller geregeld worden. ‘In Reware zijn de veranderingen in het systeem real-time inzichtelijk. Ook kunnen zorgverleners voor elkaar alerts instellen, bijvoorbeeld dat bij een patiënt extra bloedsuiker gemeten moet worden omdat het de laatste dagen niet op orde was. In de toekomst zouden we graag digitaal aftekenen van formulieren introduceren. Zo wordt het mogelijk om herindicaties gelijk digitaal af te handelen. Hierdoor wordt het niet vergeten en tegelijkertijd blijft de administratie op orde.
Cliënten en mantelzorgers
Verder kunnen patiënten en mantelzorgers actief betrokken worden. Zij krijgen een eigen inlogcode en kunnen het zorgproces volgen. ‘De software is web-based waardoor het overal ter wereld is te raadplegen.’ De informatie kan ook ontsloten worden voor ketenzorgpartners. Zo wordt het mogelijk dat verzorgenden cruciale informatie delen met de huisarts. ‘Als een huisarts nogmaals een wond van de patiënt wil controleren, kan de verzorgende hiervan een foto maken en deze delen met de huisarts. Dat bespaart de huisarts weer tijd.’
Van TSN tot Reware
Torny is in de zorg vooral bekend als oprichter van thuiszorgorganisatie TSN. De organisatie werd in 2007 overgenomen door Asito Dienstengroep In 2010 nam Torny zelf afscheid van TSN. Hij besloot zijn eigen softwarepakket voor de thuiszorg op te zetten omdat er volgens zijn mening geen enkel pakket voldoet aan de behoeften van thuiszorgorganisaties. ‘Bij de start van TSN ben ik gaan kijken welk softwarepakket geschikt was voor ons. Omdat niets echt geschikt bleek, heb ik een eigen softwarepakket (TMS) gebouwd. Tussen 2007 en 2010 heeft TSN veel overnames gedaan. Dit gaf me de mogelijkheid om deze softwarepakketten te aanschouwen. Ik zag maar weinig innovaties. De reden dat de organisaties verlieslatend waren is mede omdat de software niet efficiënt was.’ De softwareproblemen die in 2010 ontstonden bij TSN in Amersfoort houden geen verband met de TMS software van Torny. ‘Er werd gekozen voor een koppeling met een SAP-systeem voor uitbetaling van uren. Er ontstonden fouten omdat het niet goed geregeld was.’
Bedrijven
De basisversie van Reware is inmiddels in gebruik bij enkele zorgorganisaties, waaronder Ambulante Thuiszorg in Limburg. ‘De organisaties zijn erg tevreden. We bieden een kleinschalige pilot aan. Als het de organisatie bevalt en iets oplevert, gaan we verder praten. Wij garanderen dat de licentiekosten gegarandeerd lager zijn dan de gerealiseerde besparing. Voor grote organisaties durf ik te zeggen dat er tonnen bespaard kunnen worden.’
(Zorgvisie/ICT – Mark van Dorresteijn | Twitter | Foto: Jan Torny )
Artikelen op Zorgvisie worden niet gesponsord. Als dat zo is, wordt dat er expliciet bijgezet. Bovenstaande interview is in het kader van de Spider Award.
Zorgvisie zou duidelijk moeten maken welke artikelen gesponsord worden. Het is voor mij vervelend om mij dat bij elk stuk af te vragen.