Zelfs als een ziekenhuis aansprakelijkheid erkent voor een fout, betekent dat niet altijd een snelle afwikkeling van de zaak. “Ik maak vaak mee dat de afwikkeling van een medische claim wordt vertraagd door een verzekeraar”, aldus letselschadeadvocaat John Beer in het dagblad. Ook uit eerder onderzoek van Stichting De Ombudsman blijkt dat ruim veertig procent van de slachtoffers van mogelijke medische fouten na drie jaar nog steeds in hun letselschadezaak verwikkeld is.
Extra vergoeding
Universitair docent privaatrecht Lodewijk Smeehuijzen (VU): “Je denkt dat juist na een fout van een arts de schade netjes wordt afgewikkeld. Maar de ironie wil dat deze zaken juist langer duren.” Als zaken te lang duren, kunnen slachtoffers ook schadevergoeding eisen, stelt Smeehuijzen. “Dat is nog niet vaak geprobeerd in Nederland. Er zijn vier uitspraken bekend waarin extra schadevergoeding is toegekend omdat de verzekeraar de schade onzorgvuldig had afgewikkeld. Ik voorspel dat dit zal toenemen. In de VS is het heel gebruikelijk.”
Geen baat bij vertraging
Verzekeraar Centramed weigert inhoudelijk te reageren. Ook Medirisk herkent zich niet in het beeld dat wordt geschetst. “Wij gaan nooit zaken vertragen. Daar hebben wij geen baat bij”, aldus een woordvoerster. “Als het langzaam gaat, komt dat niet omdat wij dat met opzet doen. We moeten zaken zorgvuldig onderzoeken.” (Zorgvisie – Mark van Dorresteijn / Twitter)
Lees ook:
Ombudsman duikt in medische missers
Orde stelt programma ‘Missers’ ter discussie
Zorgvisie magazine
Interesse in meer achtergronden? Word nu abonnee van Zorgvisie.