Het kabinet-Rutte-III was op dat vlak ook ambitieus. Zorgaanbieders, zorgverleners, verzekeraars en toezichthouders zijn in ‘schrapsessies’ gaan werken aan minder bureaucratie en regels. Heeft dat wat opgeleverd?
Minister Van Ark heeft in december 2020 een brief aan de Tweede Kamer gestuurd waarin zij de balans opmaakt. De minister is zeer tevreden. Er is volgens haar ‘onmiskenbaar een duidelijke vermindering van regeldruk gerealiseerd in deze kabinetsperiode’. Het lijkt er echter op dat het beeld meer grijstinten heeft.
Ervaren regeldruk
Allereerst valt op dat de ervaren regeldruk en de tijd die op de werkvloer aan regels en administratieve lasten wordt besteed, slechts marginaal verbetert, en hier en daar zelfs verslechtert. In de farmacie, huisartsenzorg, curatieve ggz en de medisch-specialistische zorg is een kleine stijging in de ervaren tijdsbesteding aan administratie. Bij de fysiotherapeuten gaat het wel de goede kant op. De verlichting waarop gehoopt zou mogen worden, is er nog niet.
Beeld wordt opgepoetst
In de tweede plaats valt op dat de coronacrisis gebruikt wordt om het beeld op te poetsen. Minister Van Ark maakt melding van de tijdelijke versoepeling van de herregistratieplicht voor BIG-geregistreerden. Hierdoor werden zorgverleners niet belast met administratieve taken die konden worden uitgesteld zodat ze hun inspanningen konden richten op het bestrijden van de gevolgen van de coronacrisis. Deze versoepeling is tijdelijk, geen blijvende regelreductie. Door dit als ‘Goed voorbeeld’ van vermindering van regeldruk op te voeren, legt zij de lat wel erg laag voor felicitaties aan het kabinet door het kabinet. En het wekt de suggestie dat het reservoir aan goede voorbeelden niet erg groot is.
Schrapsessies kunnen rendement opleveren
De bewindslieden van VWS hebben niet kritisch gekeken naar de regels die zij opleggen. Ze hebben vooral regels die van verzekeraars en de instellingen zelf komen op het oog. Schrapsessies met van overheidswege opgelegde regels zouden ook rendement kunnen opleveren. De rituele dans van fusiemelding aan de NZa, het overbodige toezicht op vervreemding van vastgoed door het College sanering zorginstellingen en het steeds dichter wordende woud van medezeggenschapsregelingen, lenen zich goed voor een kritische blik. En deze opsomming is niet uitputtend.
Ook nieuwe regels zouden aan een prealabele schrapsessie onderworpen kunnen worden. Misschien moet daar de ambitie van het nieuwe kabinet starten: niet ieder incident vraagt een nieuwe wettelijke regeling.
Door: Klaas Meersma, advocaat en partner AKD advocaten | notarissen | belastingadviseurs