Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties4

SCP: ‘Verpleeghuisbewoners tevreden over kwaliteit zorg’

Veel bewoners van verpleeghuizen hebben behoefte aan meer persoonlijke aandacht en missen vaak een vertrouwensband met het verzorgend personeel. Over de kwaliteit van de verzorging zijn acht van de tien bewoners wél te spreken. Ze vinden bijvoorbeeld dat ze met respect behandeld worden ondanks dat die (lichamelijke) verzorging vaak nogal gehaast gebeurt.
Verpleeghuisanpjumuletanpjeroenjumelet
ANP Jeroen Jumelet

Uit een onderzoek van het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) blijkt dat negen van de tien mensen vinden dat ze in het verpleeghuis genoeg privacy en autonomie hebben. Al merkt een op de vijf daarbij op dat personeel vaak zonder te kloppen hun kamer binnenkomt. Toch voelt een overgrote meerderheid (90 procent) van de zowel jonge als oude bewoners zich veilig in het tehuis.

Rapportcijfer 7,3

De ondervraagden geven de kwaliteit van hun leven een 7,3 als rapportcijfer. Wie langer in een verpleeghuis verblijft, voelt zich doorgaans gelukkiger dan iemand die er minder dan een jaar woont. Niet alleen aan persoonsgerichte aandacht schort het nogal eens, ook zijn er te weinig culturele activiteiten.

Weinig zin in leven

Ook al zeggen zes van de tien verpleeghuisbewoners gelukkig te zijn, het SCP noemt het ronduit verontrustend dat zeker een op de drie ondervraagden nog maar weinig zin heeft in het leven. Hun leven heeft weinig betekenis meer omdat ze niet meer van dingen kunnen genieten en geen doel meer hebben in het leven, zeggen ze.

KBO

Seniorenorganisatie KBO-PCOB laat in een reactie weten dat er positieve kanten aan het rapport zitten, maar dat er ook nog werk aan de winkel is. ‘Met name op het vlak van zingeving, geestelijke zorg en tijd en aandacht voor een goed gesprek’, zegt een woordvoerder. Ook op het gebied van activiteiten en de ‘fysieke inrichting’ is er volgens de bond nog genoeg te doen. ‘In de levensfase waarin mensen in een verpleeghuis zitten, moeten ze er thuis kunnen zijn.’

ANBO

Belangenorganisatie ANBO vindt dat het tijd is om te stoppen met het ‘geroeptoeter’ over incidenten in de zorg. ‘Zo lijkt het alsof de langdurige zorg slecht geregeld is. Onzin! Gelukkig blijkt dat opnieuw uit dit onderzoek dat de ervaren kwaliteit beter is dan het imago van de zorg’, aldus directeur Liane den Haan. (ANP)

4 REACTIES

  1. @Gijs Ik ben het met je eens, zowel vanuit mijn rol als mantelzorger maar ook als zorgethicus. Autonomie ziet er in verpleeghuiszorg heel anders uit dan gemiddeld in de zorg. De afhankelijkheid van bewoners van de zorg is erg groot en veiligheid om naar waarheid te antwoorden is niet altijd gewaarborgd. Mijn moeder heeft haar tevredenheid altijd ‘naar wens’ ingevuld uit angst voor represailes als ze haar werkelijke mening zou geven. Een relationele benadering van zorg is bij uitstek een manier om ook wat te kunnen doen aan de signalen van het SCP.

  2. Lees alle reacties
  3. @Frank ik neem aan dat jij ook de CQ-index methode kent, daar werd de kwaliteit van zorg vanuit het patiënten perspectief in kaart gebracht. Er is nog steeds een significant verschil tussen wat de cliënt/bewoner en wat de familie invult. Het resultaat is in de loop der jaren alleen maar groter geworden en de familieleden roeren zich nu ook gelukkig meer zijn mondiger. Zolang de kennis en kunde niet bij de zelfsturende teams aanwezig is doordat Top down aangestuurd wordt zal er een groot het verschil blijven. Ga samenwerken met de cliëntenraden en geef de cliënt/bewoner maatwerk. Zet deze centraal en leidend in de zorg! Ik weet zeker dat enquêtes dan minder vaak plaatsvinden en het welzijn, welbehagen en de kwaliteit van zorg van de cliënt/bewoner écht met forse stappen beter wordt!

  4. @Gijs — Bij ‘klantvriendelijke enquête’ denk ik in dit opzicht aan een anonieme, dus dat deel van je reactie vind ik verwarrend. En het is maar de vraag wie je zou moeten vragen: de bewoners of hun familie. Als je de familie vraagt heb je kans dat zich allerlei schuldgevoelens gaan uiten in de antwoorden. Dus ik zou toch de bewoners vragen.

    Wel is daarbij essentieel dat de respondenten absolute anonimiteit hebben gehad. Zowel in de setting van de beantwoording van de vragen als bij de verwerking van de antwoorden. Of daar in dit onderzoek voor gezorgd is is me niet duidelijk, maar ik heb de eerste auteur daarnaar gevraagd. Als ik antwoord heb zal ik dat, mits hij me toestemming geeft, dat hier posten.

  5. Ja dit is een vaste uitkomst bij elke klantvriendelijks enquête onder bewoners. Vraag naar de enquête van de niet bewoners. Alleen vooral familieleden zijn objectief en vullen de ware feiten in en hopen daardoor dat de kwalitiet van zorg zal verbeteren. Bijt nooit de hand die je voedt!

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.