Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Serie: Haalbare doelen en een heldere route

Wat maakt dat de leidinggevende zo gewaardeerd wordt door de medewerkers? Jacqueline Wijnveen, clustermanager van ziekenhuis Gelderse Vallei, over directeur Nastasja Cornelissen.
Serie: Haalbare doelen en een heldere route

Natasja Cornelissen is directeur Gelderse Vallei Vivre en genomineerde voor de titel Zorgmanager van het Jaar 2005.

“Nastasja, door iedereen hier ‘Tas’ genoemd, had deze functie vóór mij. Vanuit deze functie heeft zij Gelderse Vallei Vivre, dat twee jaar geleden van start ging, opgezet. Het cluster waar Nastasja eerst werkte, was groot. Om voeling te houden met de werkvloer, liep ze regelmatig een dagdeel mee op verschillende afdelingen. Dat ervoeren collega’s als heel positief. Vivre is kleiner, met een team bestaand uit zo’n 25 specialisten, plus assistenten en gastvrouwen. Hier is Nastasja dus automatisch meer op de werkvloer aanwezig. Maar haar stijl is hetzelfde gebleven: dicht bij de mensen. Ze werkt vanuit een duidelijke structuur en belegt regelmatig werkoverleggen, ook af en toe met de hele club. Dat is goed voor het groepsgevoel.

Omdat Nastasja zelf verpleegkundige is geweest, en diverse functies heeft gehad binnen de organisatie, snapt ze goed hoe zo’n bedrijf werkt, en weet ze hoe het er op de verschillende niveaus aan toe gaat. Ze is heel sterk doel- en resultaatgericht. De doelen die ze stelt zijn haalbaar, en de weg ernaar toe is helder. Ze staat zeker open voor ideeën van collega’s, maar die moeten wel passen binnen het geheel. Is dat het geval, dan krijg je de ruimte om je idee uit te werken.

Nastasja is iemand die inspireert door haar visie en passie. Dat ze mensen vervolgens ook meekrijgt, komt denk ik door haar extraverte karakter. Ze brengt haar boodschap op een menselijke manier, met humor. En ze snapt dat niet iedereen zo in elkaar zit als zij. Ze coacht op basis van haar visie, maar wel zo dat er ruimte is voor de eigenheid van een ander. Het staat ver van haar af als mensen moeite hebben met veranderingen. Als die hun hakken in het zand zetten, gaat zij het gesprek aan. Ze benoemt wat er aan de hand is, maakt duidelijke afspraken en biedt hulp aan, maar daarna is het wel: vooruit. Dat Nastasja zelf weinig moeite heeft met veranderingen, blijkt uit haar recente overstap: na acht jaar in Ede gewerkt te hebben, vertrekt ze op 1 maart naar Venlo. Daar wordt ze directeur van VieCuri Vitaal, de commerciële poot van ziekenhuis Vie- Curi.” (Marijke Nijboer)

Lees ook:

De andere verhalen in deze serie leiderstalent:

Pizzabijeenkomsten voor het personeel

Een vernieuwer met een flinke drive

Ballonnenman met een luisterend oor

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.