Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

SJG Weert start met elektronisch doorverwijzen

Sarah Berends
Huisartsen kunnen hun patiënten vanaf 1 mei elektronisch verwijzen via ZorgDomein naar het Sint Jans Gasthuis.
SJG Weert start met elektronisch doorverwijzen

Volgens het Sint Jans Gasthuis brengt dit voordelen voor de patiënt. De toegangstijden zijn direct inzichtelijk en doordat de huisarts de verwijsbrief elektronisch verstuurd naar het ziekenhuis beschikt de specialist over de juiste informatie.

Duidelijk en snel

Stijn Kerkhoven, huisarts in Maarheeze, geeft aan dat met de mogelijkheid tot elektronisch verwijzen er een wens van de huisartsen in vervulling gaat. Stijn: ‘Via ZorgDomein heb ik een helder overzicht van de beschikbare zorg binnen SJG Weert en kan ik samen met de patiënt kijken wat de mogelijkheden zijn. Je ziet de actuele toegangstijden op het scherm en kan de patiënt direct laten weten waar hij of zij aan toe is. Zo ben je meer betrokken bij de verwijzing en dat vind ik een groot voordeel. Daarnaast zie je als huisarts ook direct welke criteria er bijvoorbeeld zijn voor een snellere verwijzing. Als de patiënt daaraan voldoet, kan ik dat nu met één druk op de knop aangeven. Voorheen moest ik daarvoor bellen of faxen. De polikliniekassistent zorgt vervolgens voor het inplannen van de afspraak binnen de aangegeven tijd.’

Directe communicatie

Met ZorgDomein wordt het voor de huisarts makkelijker en sneller om een patiënt door te verwijzen. Dat heeft ook zo zijn voordelen voor de patiënt legt Franka van de Laar, manager bedrijfsvoering SJG Weert uit: ‘Door de elektronische verwijzing kan de huisarts heel makkelijk de relevante informatie meesturen. Informatie die altijd leesbaar is. Als de patiënt dan op het spreekuur van de specialist komt, is deze nog beter op de hoogte van de situatie dan met een papieren verwijzing het geval is. De patiënt komt daarmee ook altijd direct bij de juiste specialist op het juiste spreekuur.’ ‘En als huisarts kun je de patiënt vooraf goed voorbereiden op de afspraak’, vult Stijn Kerkhoven aan: ‘Het systeem geeft informatie die goed is om vooraf te weten. Die kan ik dan met de patiënt doornemen. Moet er bijvoorbeeld eerst een onderzoek plaatsvinden voordat een bezoek aan de specialist zinvol is? Is het belangrijk dat de patiënt begeleiding meeneemt omdat autorijden na een bepaald onderzoek niet meer veilig is? Heeft de patiënt eraan gedacht een actuele medicatielijst mee te nemen? Door dat vooraf met de patiënt door te nemen verlopen de afspraken in het ziekenhuis ook veel efficiënter en daar heeft de patiënt dan weer voordeel van.’

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.