Aan het onderzoek deden 116 medewerkers van 69 organisaties mee. Het onderzoek is uitgevoerd door Vilans met steun van Innovatie-impuls 2 (IIG-2). Uit de resultaten blijkt bijvoorbeeld dat 94 procent van de organisaties technologie inzet voor stimulering en ontspanning. Dit betreft bijvoorbeeld de populaire Tovertafel, een apparaat dat aan het plafond wordt gehangen boven een tafel en interactieve spellen projecteert op het tafelblad.
Eigen Plan
Om de dagstructuur te ondersteunen, zijn het MijnEigenPlan planbord en de app populair. Het informatiebord is digitaal en toont wie er dienst heeft, wat de planning voor de dag is, en cliënten kunnen zich aanmelden voor activiteiten.
Ook Robot Tessa wordt gebruikt, maar soms maken organisaties ook gebruik van software die minder specifiek voor de zorg is ontwikkeld, zoals Outlook.
Waar organisaties nog veel winst denken te kunnen behalen, is in het gebruik van spraakgestuurd rapporteren. Nu al maken zeventien instellingen gebruik van deze technologie, waarbij een opname wordt gestart in het elektronisch cliëntendossier en automatisch correcte zinnen worden gevormd. Deze methodiek zou een tijdwinst opleveren van ongeveer 30 procent. Nog eens vijftien organisaties willen hierop verder inzetten.
Robots
De inzet van robots lijkt nog onderbenut. Dit betreft zowel sociale robotica als robotstofzuigers en robotmaaiers. Zo’n 44 organisaties maken hier al gebruik van, maar negen organisaties geven aan de technologie te hebben, maar deze niet in te zetten. Tegelijkertijd zijn robots ook de techgroep waarin een even grote groep instellingen wil opschalen.
Gevraagd naar de redenen waarom instellingen technologie hebben die niet wordt ingezet, wordt het belang van het implementatieproces en de borging van de inzet van technologie in zorgprocessen benadrukt. Technologieën worden soms niet meer gebruikt omdat bijvoorbeeld het implementatieproces tijdrovend is of omdat de technologie na de coronaperiode niet structureel is ingebed in processen. In sommige gevallen is de inzet afhankelijk van het enthousiasme van medewerkers of de proactieve houding van een innovatieteam om een bepaalde technologie al dan niet te gebruiken, schrijven de onderzoekers.
Hoi Wilbert,
Wat leuk om genoemd te worden in je artikel!
Zou je onze naam willen corrigeren? Het is namelijk als volgt geschreven: MijnEigenPlan (zonder spaties).
Als we eens iets kunnen betekenen voor een leuk artikel, dan mag je altijd even contact opnemen.
Met vriendelijke groet,
Ger Apeldoorn
mijneigenplan.nl
Beste Wilbert,
Ook wij zijn benieuwd naar het onderzoek, is deze beschikbaar?
Toegevoegd!
Goed dat dit onderzoek is gedaan! Maar zoals gewoonlijk wordt bij het ondersteunen van dagstructuur alleen Eigen plan genoemd, terwijl de Digiborden en Personal app van MyWepp ook door honderden woon- en dagbestedingsgroepen en dus duizenden clienten, medewerkers en mantelzorgers gebruikt worden. Met MyWepp kan men bijvoorbeeld ook beeldbellen en het is NEN7510/ISO27001 gecertificeerd.
Hallo Wilbert, is het onderzoek van Vilans ook publiek beschikbaar? ik kan het op hun site niet vinden (maar mss zoek ik niet goed)
Toegevoegd!