Spraaktechnologie vergroot efficiency epd

Toevoeging van spraaktechnologie aan het epd in het Amerikaanse ziekenhuis Nebraska Medicine leidt volgens 71 procent van de gebruikers tot een betere registratie. Experimenten in Nederland zijn ook gaande maar leveren vooralsnog minder op.

Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Nebraska Medicine
(c) picture-alliance / Bildagentur-o

Het project in Nebraska Medicine betreft de toepassing van spraaksoftware in het epd van leverancier Epic. Nebraska Medicine is een zorgconglomeraat van twee ziekenhuizen en diverse gespecialiseerde klinieken in de stad Omaha.

De Amerikaanse zorginstelling experimenteert al sinds 2016 met de spraaktechnologie. Aanleiding was een groeiende ontevredenheid onder de artsen over het invoeren van gegevens in het epd. Dit was extra bewerkelijk omdat zij op veel verschillende locaties werken.

Inspreken in smartphone

Met behulp van de gespecialiseerde software kunnen artsen hun notities inspreken op hun smartphone of een ander elektronisch device. De betreffende gegevens worden daarna direct ingevoerd in het epd. Ook geeft het systeem feedback aan de artsen als hun notities mogelijk essentiële informatie missen die nodig is voor de behandeling of de facturering.

Sinds de implementatie van de spraaktechnologie zijn de kosten die Nebraska Medicine maakt voor de transcriptie met 23 procent gedaald. Verder vindt 94 procent van de gebruikers dat de nieuwe software hen in staat stelt hun werk beter te doen. 71 procent van de artsen oordeelt dat de kwaliteit van de registratie aanzienlijk is verbeterd. En 50 procent meldt dat de software hen meer dan 30 minuten per dag extra tijd oplevert.

Reactie CTO Nebraska Medicine

Michael Ash, Chief Transformation Officer van Nebraska Medicine, is tevreden over de invoering van de spraaktechnologie. “Artsen voeren hun aantekeningen veel sneller in na een ontmoeting met patiënten, zo blijkt. Dat leidt tot een meer uitgebreide en complete verslaglegging.”

De optimalisatie van het epd is kwestie van voortdurend investeren, voegt Ash hieraan toe. “Artsen willen een meer natuurlijke workflow en willen daarom dat de spraaktechnologie accuraat, gebruiksvriendelijk en efficiënt is. Hun feedback tijdens en na de implementatie heeft uiteindelijk geleid tot dit positieve resultaat.”

Experiment LUMC

Ook in Nederland wordt geëxperimenteerd met spraaktechnologie in het epd. Dit betreft een pilot in het LUMC. Het gaat hierbij om het geautomatiseerd invoeren van gesprekken tussen arts en patiënt in het epd. epd-systeem. Niet als vrije tekst, maar gestructureerd, zodat de patiëntdata ook makkelijk zijn terug te vinden en herbruikbaar zijn.

Bij het project in het LUMC wordt gebruik gemaakt van software van Google. Doel is het verminderen van de registratielast zodat alle beschikbare tijd in een poliklinisch bezoek besteed kan worden aan de patiënt zelf. Ook is de informatie makkelijker terug te vinden en beter te gebruiken voor het maken van analyses en het stellen van diagnosen.

Het project in het LUMC loopt inmiddels een jaar. Resultaten zijn nog niet bekendgemaakt.

1 REACTIE

  1. Het is inderdaad zo dat spraakherkenning veel tijdswinst oplevert. Wat ik mij wel afvraag bij deze oplossing is of de security is gegarandeerd. Zoals we weten is de doelstelling van Google om zo veel mogelijk van de klant te weten, als zijnde het verdienmodel. En bij het dicteren in een beveiligde app, is daarbinnen spraakherkenning aanwezig, of wordt spraaktechnologie buiten de beveiligde app gebruikt? Hoe zit het dan met de beveiliging? Beter is om bestaande en goed werkende spraakherkenning te gebruiken die volledig in dezelfde beveiligde omgeving werkt en geen data buiten de eigen omgeving/land/app gaat. In eigen beheer.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.