De standaard eAfspraak is ontwikkeld samen met onder meer de Patiëntenfederaratie en ict-leveranciers in de zorg en is gepubliceerd op de website van Nictiz.
De standaard eAfspraak beschrijft de informatievelden waaruit een afspraak met een zorgverlener is opgebouwd. Dit ongeacht de software die hij of zij gebruikt. In het datamodel zijn de soorten afspraken beschreven, met wie en waar de afspraak plaatsvindt en of deze afspraak samenhangt met andere afspraken (bijvoorbeeld bij een reeks onderzoeken).
Afspraak wijzigen
Hierdoor kan de Persoonlijke Gezondheidsomgeving (PGO) van de patiënt elke afspraak herkennen vanuit alle verschillende softwarepakketten. Daarnaast is beschreven hoe een patiënt vanuit zijn PGO een afspraak kan volgen, plannen, wijzigen of annuleren. Ook helpt de PGO hem herinneren aan aanstaande afspraken.
Daarnaast komen ook andere zaken aan bod, zoals inzage door mantelzorgers en andere zorgverleners en de mogelijkheid van groepsafspraken.
Controle ziekenhuis
De standaard eAfspraak wordt in stappen ontwikkeld. In het nu gepubliceerde eerste deel kunnen patiënten afspraken inzien en kunnen zorgverleners wijzigingen naar hun patiënten sturen. Patiënten kunnen op die manier gemakkelijk en overzichtelijk bijhouden wanneer bijvoorbeeld een controle in het ziekenhuis staat gepland. Ook ontvangen zij een melding wanneer hun huisarts of internist een afspraak hebben verzet. Dit alles staat in een toegankelijk overzicht.
Het eerste deel van de standaard is tot stand gekomen na diverse expertsessies, openbare consultatierondes en veldconsultaties. In 2018 breidt MedMij de standaard eAfspraak verder uit met de mogelijkheid om als patiënt zelf een afspraak bij een zorgverlener te plannen, te verplaatsen of te verwijderen.