Steinmetz de Compaan snijdt rigoureus in management

Door herverdeling van de taken wordt circa 40 procent van de managers overbodig bij gehandicaptenzorgorganisatie Steinmetz | de Compaan. De organisatie werkt sinds 1 januari 2012 met een nieuwe organisatiestructuur. Dat laat een woordvoerder weten.
Steinmetz de Compaan snijdt rigoureus in management

In de oude situatie had de zorgorganisatie 125 locatiehoofden, 28 clustermanagers en 5 directeuren. Per 2012 is de organisatie opnieuw ingericht en zijn er nog 80 zorgmanagers, 11 divisiemanagers, 2 zorgdirecteuren en een directeur voor ondersteunende diensten. De zorgdirecteuren geven leiding aan elf divisies binnen de organisatie.

De mensen die afvloeien, worden begeleid van werk naar werk. Eind 2012 moet de reorganisatie compleet zijn. Van het zorgpersoneel hoeft niemand te vertrekken.

Nieuwe inrichting

Door de nieuwe inrichting denkt de organisatie daadkrachtig te kunnen inspelen op de huidige en toekomstige ontwikkelingen. Naast snijden in overhead, worden de ondersteunende diensten ondergebracht in een servicebedrijf. Dit bestaat uit de afdelingen: expertisecentrum, financiën, middelen, HRM en marketing en communicatie. De reductie van management en de groepering van ondersteunende diensten moet uiterlijk eind 2013 zorgen voor een besparing van 2,5 miljoen euro.

Divisies

De divisies zijn gebaseerd op de cliëntgroepen en de dienstverlening aan hen. Zo wil de organisatie kennis en kunde bundelen. Ook sluiten de divisies aan bij de ontwikkelingen rond de Wmo. De divisiemanagers kunnen hierdoor goed focussen op de behoefte van de gemeenten. Ook zorgen de managers voor een verbinding met andere aanbieders van Wmo-producten waardoor de kwetsbare groepen zo goed mogelijk ondersteund worden bij hun deelname aan de samenleving.

Raad van bestuur

De raad van bestuur bestaat uit twee leden: voorzitter Willem de Gooyer en Hans Waardenburg. Willem de Gooyer zal per 1 juni 2012 gebruikmaken van zijn flexpensioen. Hans Waardenburg volgt De Gooyer op als bestuursvoorzitter. Of er een opvolger komt voor Waardenburg is nog niet bekend. Volgens de woordvoering wordt daar later dit jaar een besluit over genomen. (Zorgvisie – Mark van Dorresteijn | Twitter)

Lees ook:

Willem de Gooyer verlaat Steinmetz de Compaan per 2012

Steinmetz De Compaan bespaart twee ton op huisvesting

Willem de Gooyer wordt voorzitter Platform VG

12 REACTIES

  1. Kijk, dat zet nog eens zoden aan de dijk. Zouden ze op veel meer plekken moeten doen, management inkrimpen. Dat is nl een zichzelf uitbreidend geheel dat, in tegenstelling tot eigen bewering, slechts geld kost. De core-business, zorg leveren met handen aan het bed, is het enige dat geld in het laatje brengt… De rest zijn randzaken die alleen maar kosten zijn.

  2. Lees alle reacties
  3. beste Bill: het klopt wel wat je zegt, maar Steinmetz/ Compaan komt net uit een fusie van twee soortgelijke instellingen in eenzelfde regio. Dan houd je vanzelf management over. Overigens: als je alle kosten wegsnijdt zal de corebusiness niet meer kunnen werken.

  4. Mooie reacties, managers aanstellen is geen doel, management van de organisatie tegen optimale kosten echter wel.dat is een noodzaak. Met louter handen aan het bed gaat het ook niet goed. Mischien goed om bij een dergelijk artikel te vermelden hoeveel leiding/uitvoering er is. bijvoorbeeld 125 managers op een organisatie van 500 fte is veel. 125 manager op een organisatie van 9000 fte mischien noodzaak.

  5. het lijkt helemaal top, minder managers en niet korten op de ‘handen aan het bed’. echter als de meewerkend leidinggevende op de afdeling nu primair leidinggevend wordt, gaat eea toch nog ten koste van de cliënt. hoop dat eea niet leidt tot lagere kwaliteit van zorg aangezien deze vaak wordt bewaakt door de ‘lastige’ zorgmanager met z’n regeltjes…

  6. Top-down bezuinigen .Wordt de Zorg misschien toch nog eens financieel GEZOND ??Beste Hans, niet de regering , maar het parlement wordt gekozen , dat regeltjes goed- of afkeurt. Maar de noodzaak om voor elk regeltje weer een manager aan te nemen… ???
    Ik heb al eens eerder gevraagd :WAT DOET EEN MANAGER EIGENLIJK?? Laat een manager een zijn agenda tonen!!

  7. Over 2010 bijna 5 miljoen toegevoegd aan het eigen vermogen (zie jaarverslagen zorg). Voor 2012 minder betrokken locatiehoofden maar echte managers en meer op afstand, goed zo! Betrokkenheid kost immers geld. Het servicebedrijf loskoppelen en uitbreiden, goed zo! Want dat is de core business. Helaas ook nog wat moeten snoeien op de directe zorg, collateral damage. Maar voor 2012 nog betere cijfers, nog betere inkomens voor de managers en bestuurders en nog meer eigen vermogen op de 28 miljoen van 2010. De RAKkers.

  8. Mark: het is geen negatieve draai. Het is pure frustratie. Als iemand dit een jaar geleden had voorgesteld (en dat is door een reeks van mensen gedaan o.a. in deze reactierubriek) dan was die iemand waarschijnlijk door allerlei “riant verdienende zorgkenners” uitgemaakt voor klootzak die niet wist waar hij over praatte. En nu lopen twee …….. met de borst vooruit alsof ze nog beter zijn dan Einstein en Galilei samen.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.