Dat heeft staatssecretaris Jet Bussemaker van Volksgezondheid gisteren geschreven aan de Tweede Kamer. Ruim 19.000 bewoners van verzorgingshuizen hebben recht op een tegemoetkoming omdat ze in de problemen dreigden te komen door een sterke stijging van de eigen bijdrage. De staatssecretaris erkent dat de afhandeling van deze regeling niet vlekkeloos verloopt. Het CAK heeft nog 3000 brieven liggen die moeten worden beantwoord. Dat gaat tien weken duren, terwijl daar normaal gesproken zes weken voor staat. De afdeling die de brieven afhandelt krijgt er tien mensen bij.
Slecht bereikbaar
Bussemaker geeft in haar brief ook toe dat het CAK door de grote drukte telefonisch niet goed bereikbaar is geweest. Ook de afhandeling van de vragen door het callcenter liet te wensen over. Daarom zijn er twintig telefonisten bijgekomen en is het CAK nog bezig hetzelfde aantal te werven. Hierdoor wordt de capaciteit van het callcenter verdubbeld.
Wennen
Op 1 januari kwam een einde aan een overgangsmaatregel voor het vaststellen van de eigen bijdrage. Daardoor gaan veel mensen minder betalen, maar een groep van bijna 50.000 bewoners van AWBZ-instellingen krijgt te maken met een hogere eigen bijdrage.
Op aandrang van de Tweede Kamer krijgen mensen die flink meer moeten betalen de tijd daaraan te wennen. De eerste twee maanden van het jaar gaat hun eigen bijdrage hoogstens 100 euro omhoog. In maart en april betalen ze hoogstens 250 euro extra eigen bijdrage. (ANP)
Lees ook:
VWS belooft compensatie eigen bijdrage
Meer tijd om te wennen aan AWBZ-bijdrage
Rijkere AWBZ-klant gaat meer betalen