Tarief voor digitaal consult moet doorverwijzingen voorkomen

Een zorggroep in Groningen gaat samen met het Martini Ziekenhuis doorverwijzingen proberen te voorkomen met digitale consultatie. Zorgverzekeraar Menzis koppelt daar een tarief aan.

Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Eenheid van taal
Fotolia

De doorverwijzingen worden voorkomen door digitale consultatie tussen huisartsen van de Groninger Huisartsen Coöperatie en zes vakgroepen met lange wachttijden in het Martini Ziekenhuis. Het gaat om een pilot. Het is de bedoeling dat meer huisartsen en meer vakgroepen, ook van andere ziekenhuizen mee gaan doen. Na tweehonderd voorkomen consultaties wordt geëvalueerd met Menzis.

Voorwaarden

De vergoeding voor huisarts en ziekenhuis wordt alleen gegeven als de aandoening van de patiënt nog niet bekend is bij het ziekenhuis en als er niet binnen een maand alsnog een doorverwijzing plaatsvindt.

Digitaal consult

Voor het digitale consult ontwikkelde ict-bedrijf Calculus een veilige digitale omgeving. Huisartsen in Groningen en Noord-Drenthe kunnen nu via het portaal VIPLive digitaal contact zoeken met medisch specialisten. De huisarts klikt het specialisme aan en kan via de beveiligde verbinding van de messenger van VIPLive vragen stellen aan een medisch specialist. Daar kan hij, mits er toestemming is van de patiënt, medische gegevens bijvoegen. De medisch specialist krijgt via zijn mail het verzoek naar het portaal VIPLive te gaan en beantwoordt binnen 48 uur de vraag van de huisarts. Op die manier worden patiëntgegevens niet via de mail verstuurd. De consultatie wordt vastgelegd in zowel het systeem van de huisarts als van het ziekenhuis en vervolgens automatisch gedeclareerd.

Pilot digitaal doorverwijzen

Coördinator eerstelijns samenwerking van het Martini Ziekenhuis en huisarts Ron Cator heeft de pilot opgezet. Zijn idee is uitgetest bij de vakgroep urologie. Van de honderd consultaties bleek dat de helft voorkomen kon worden door digitale consultatie. Cator: ‘Omdat het gaat om een eerste test, kunnen we nog geen conclusies trekken, maar het zegt wel iets. Deze echte pilot is voor ons eigenlijk ook geen pilot. We willen hier hoe dan ook mee doorgaan.’ Behalve in het Martini Ziekenhuis, werkt Cator ook nog als huisarts: ‘Omdat ik ook de pet van de huisarts op heb terwijl ik in het ziekenhuis werk, zag ik dat huisartsen kunnen doorverwijzen of niet. Er zit eigenlijk niets tussen. Met digitale consultatie is dat er wel.’

Iedereen heeft baat bij digitale consultatie

Volgens Cator heeft iedereen baat bij de digitale consultatie. De patiënt hoeft minder vaak te reizen, minder lang te wachten en het eigen risico wordt niet aangesproken. De consulten in het ziekenhuis die wel plaatsvinden, zijn doelmatiger omdat vooraf al besloten kan worden dat bijvoorbeeld een echo nodig is. De specialisten zien vaker patiënten die echt hun specialistische kennis nodig hebben. Voor de zorgverzekeraar scheelt het dat er minder dbc’s worden geopend. Huisartsen kunnen met de specialistische kennis meer betekenen voor hun patiënt en grip houden op het zorgproces. De huisarts blijft hoofdbehandelaar en weet precies wat de adviezen van de specialist zijn. Hierdoor houdt de huisarts overzicht over de ontwikkelingen van zijn patiënten en kan hij gerichter vervolgzorg bieden.

Lagere zorgkosten

Zorgverzekeraar Menzis is nauw betrokken bij de totstandkoming van dit systeem. Etty ter Steeg, regiomanager Noord bij Menzis: ‘Digitale consultatie kan de zorg beter, efficiënter en goedkoper maken. Minder gebruik van specialistische zorg betekent immers lagere zorgkosten. Voor zowel patiënten als zorgverzekeraars. Daarnaast wordt invulling gegeven aan het motto ‘De juiste zorg op de juiste plek’.

Samenwerking

Hans Feenstra, bestuursvoorzitter van het Martini Ziekenhuis: ‘Samenwerking met huisartsen is voor ons een heel belangrijk thema. En niet alleen uit de maatschappelijke verantwoordelijkheid die wij voelen voor de stijgende zorgkosten. Wij vinden dat we het moeten faciliteren om waar mogelijk, een patiënt in zijn vertrouwde omgeving te behandelen.’

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.