Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties4

Tergooi bespaart met OK-assistenten

Om de nieuwbouw in Hilversum en de uitbreiding in Blaricum niet in gevaar te brengen, moet Tergooiziekenhuizen flink besparen. Een van de kostenbesparende maatregelen die worden genomen is het aantrekken van OK-personeel uit India. Dat laat vertrekkend bestuurder Claudia Zuiderwijk weten in dagblad De Gooi- en Eemlander.
Tergooi bespaart met OK-assistenten

Het ziekenhuis is nu vaak twee keer meer kwijt aan extern ingehuurde krachten als aan specialistisch personeel in eigen dienst, stelt Zuiderwijk in het dagblad. Woordvoerder van het ziekenhuis, Marieke Quant, vult aan dat vaste OK-assistenten in Nederland erg moeilijk te vinden zijn. “Ze schrijven zich steeds vaker in bij externe bureaus en werken minder in vaste dienst bij de ziekenhuizen. Ook daarom hebben wij voor assistenten uit India gekozen. In totaal komen er acht OK-assistenten uit Delhi onze kant op. Ze komen hier voor een periode van drie jaar en nemen daarna de kennis mee terug. Op deze manier verbetert ook de zorg in India weer. We zijn overigens niet de eerste met verpleegkundig personeel uit het buitenland. AMC ging ons bijvoorbeeld voor en zij ervaren de komst van de Indiase verpleegkundigen als positief.”

Verantwoordelijkheid ziekenhuizen

Minder positief is Remco van de Pas van Wemos, een stichting die opkomst voor gezondheidsrechten in ontwikkelingslanden. Als gespecialiseerde in zorgpersoneel stelt van de Pas dat ziekenhuizen zelf de verantwoordelijkheid hebben om nieuw personeel op te leiden. “Wanneer OK-verpleegkundigen uit private klinieken in India worden weggehaald, dan heeft dat ook effect op de publieke streekziekenhuizen. Het biedt personeel in lokale ziekenhuizen namelijk de mogelijkheid om door te stromen naar een private kliniek. Op deze manier zorgen Nederlandse ziekenhuizen ervoor dat de zorg in India ondermijnd wordt. Maar ook de kwaliteit in Nederlandse ziekenhuizen lijdt hieronder. Normaal wordt Nederlands gesproken tijdens operaties. Met Indiase verpleegkundigen moet Engels gepraat worden omdat zij de Nederlandse taal niet beheersen.”

Kwaliteitseis en taalbarrière

Charmaine Betzema, voorzitter Landelijke Vereniging van Operatieassistenten (LVO), is het eens met deze kwaliteitseis. “Buitenlandse collegae zijn welkom mits hun opleiding gelijkgesteld is aan de opleiding die de wij in Nederland hebben. Deze gelijkstelling wordt tot op heden verleend door het College Ziekenhuis Opleidingen (CZO). Bovendien moeten de collegae uitstekend Nederlands spreken en schrijven, de operaties zijn tegenwoordig zo complex en verlopen via protocollen en procedures. Men moet deze dus kunnen lezen en opvolgen.” Volgens Betzema kan het tekort opgelost worden door meer op te leiden, vaste mederwerkers beter te belonen, ZZP’ers en detacheerders in te zetten en de hoge werkdruk te verlagen. “Er zijn in Nederland 8000 operatieassistenten waarvan er 4000 echt als operatieassistent werken. Dat zegt, lijkt mij, genoeg!”

Gedragscode

Eind mei werd tijdens de World Health Assembly in Genève een gedragscode aangenomen die de internationale recrutering van zorgpersoneel reguleert. “Deze code is niet bindend, maar wel een stap in de goede richting. We vinden dat Nederland in geen geval moet overgaan tot werving in arme landen. Op dit moment maken ziekenhuizen nog gebruik van een sluitpost, namelijk de kennismigrantenregeling. Hierdoor is een uitwisselingstraject mogelijk zoals die gebruikt wordt door meerdere academische ziekenhuizen. Er zijn echter geen garanties dat het OK-personeel terugkeert naar hun originele ziekenhuizen in India”. (Zorgvisie – Mark van Dorresteijn Wouter van den Elsen / Twitter)

Lees meer:

Lobby tegen werven van zorgpersoneel in Derde Wereld

‘India kan geworven OK-assistenten missen’

‘Nederland rooft Indiase OK-assistenten’

Tergooiziekenhuizen in zwaar weer

Zorgvisie magazine

Interesse in meer achtergronden? Word nu abonnee van Zorgvisie.

4 REACTIES

  1. Lees alle reacties
  2. we willen toch zo graag iedereen aan het werk voor weinig? waarom dan nog meer mensen naar binnen halen? dan moeten er in de toekomst nog meer aan het werk gehouden worden.Inderdaad romen aan de toppen van alle instellingen,dat levert geld op!!!

  3. Waardeloze aktie, besparen op een vreemde manier en ook mog eens slecht voor de landen waar de nieuwe OK assistenten vandaan komen, die hebben daar hun personeel hard nodig! Bovendien moeten deze nmensen eerst perfect Nederlands leren, begrijpen, spreken en schrijven; communicatie op de OK is van groot belang. Men kan ook geld steken in een opleiding zoals hierboven door Mw. Kloek beschreven. Het inburgeren, taal leren en huisvesten plus het updaten en bijscholen van de assistenten op Nederlands niveau en aangepast aan het ziekenhuis, zal ook een lieve duit kosten. Waarom bedenkt toch niemand dat het werken in de zorg snel aantrekkelijker gemaakt moet worden, niet alleen voor OK-assistenten maar over de hele linie???? Beetje romen aan de top en je komt alweer een stuk verder…….

  4. Er is maar één oplossing voor het tekort aan operatie-assistenten en anesthesiemedewerkers en dat is: opleiden. Helaas is er voor deze beroepen nog steeds geen normale HBO of MBO opleiding. De Nederlandse ziekenhuizen leiden zelf in-service op, en wel: veel te weinig. Op deze manier opleiden is namelijk peperduur. En bovendien: veel meer dan één of twee mensen met de handen op de rug op de O.K. is onwenselijk vanwege de ruimte, de concentratie en de hygiëne. Daar ligt dus ook een grens. Het verloop onder leerlingen ligt rond de 50% (vooral in het tweede leerjaar, als ze net een beetje productief gaan worden). Daarmee verdwijnt de helft van de investering ook nog eens in een bodemloze put.
    Waarom maken wij hier geen normale HBO van, zoals ook voor de MBRT, de fysiotherapie of de ergotherapie? Met veel meer theorie, simulatie en skillslab, zodat niet alles maar op die OK hoeft mee te kijken. Gewoon met een studiebeurs, zodat de leerling niet meteen een arbeidsprestatie hoeft te leveren. Op die manier kunnen veel meer leerlingen gelijktijdig de opleiding volgen en is het verloop ook niet zo’n een ramp. En dan net even iets meer opleiden dan de markt vraagt. Als we daar nu eens vier jaar geleden mee waren begonnen, dan hadden we nu de eerste vruchten al kunnen plukken. Maar nee, we hollen liever achter een paar academische ziekenhuizen aan die, na het debâcle met de Zuid-Afrikaanse verpleegkundigen, hun geluk nog maar eens een eindje verder weg en nog dieper in de derde wereld gaan beproeven. Armoedig. Alle ellende die je hier weer naar toe haalt. Alle energie die daar weer in gaat zitten. Steek die nu eens in een echt structurele oplossing van het probleem. Neem je OK en het personeel dat er werkt serieus: zorg voor een goede opleiding.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.