Het gaat vooralsnog om een pilot, met één cliënt, benadrukt De Roy van Zuydewijn (geen familie). “Ik heb met de cliënt afgesproken dat hij elke dag om 10.00 uur via twitter laat weten dat hij is opgestaan en heeft ontbeten en wat zijn plannen zijn voor de dag.”
Overbrugging
Het moet worden gezien als een soort overbrugging, legt De Roy van Zuydewijn uit. “Het gaat om een cliënt waar ik eerst elke dag even langs ging om hem te helpen wat structuur in zijn leven aan te brengen. De volgende stap is dat ik er één keer per week langs ga. Maar vaak zie je dan dat iemand weer terugvalt. Door nu elke dag even te twitteren, hoop ik dat te voorkomen.”
Tweets
Voordeel is ook dat bij het wekelijks bezoek alle tweets van de afgelopen week gebruikt kunnen worden om samen met de cliënt te bespreken hoe de week is verlopen.
Laagdrempelig
Twitter is volgens De Roy van Zuydewijn net even iets laagdrempeliger dan mailen of een dagboek bijhouden op de website van Thuiszorg Emile, wat hij ook al eens geprobeerd heeft.
Rapportages
Als het experiment goed verloopt wil De Roy Van Zuydewijn het twitteren ook bij andere cliënten van Thuiszorg Emile gaan toepassen. Hij zit er zelfs over te denken om twitter te gebruiken voor rapportages. “We moeten dan alleen nog iets verzinnen voor de beveiliging.” (ICTzorg – Mario Gibbels / Twitter)
ICTzorg magazine
Meer weten? Word nu abonnee van ICTzorg.
Lees ook
FysioSpreekuur op Twitter gelanceerd
Zorgexperts twitteren over zorgsector
Twitter waardevol voor uitwisselen klinische data
Goed dat ook dit soort bedrijven de overstap maken naar sociale media om hun clienten beter te kunnen bedienen.