UMCU ontwikkelt algoritme pijnaanvallen bij reuma

Het UMC Utrecht ontwikkelt samen met Siemens een digitale methode om pijnaanvallen bij reuma te voorspellen. Op deze manier kan volgens Bas Idzenga van Siemens de hoeveelheid medicatie met ernstige bijwerkingen aanzienlijk worden verminderd.

Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Idzenga
Getty Images / iStock

In het project van het UMC Utrecht ontwikkelen onderzoekers met behulp van machine learning algoritmen die pijn bij reuma kunnen voorspellen. Bas Idzenga, Director Digital van Siemens Healthineers, vertelt dit in Zorgvisie ICT magazine.

Pijn is bij reuma een groot probleem. In het kader van dit project gaat het vooral om de regelmatig terugkerende aanvallen die eigenlijk alleen met zware biological medicatie kunnen worden bestreden. Dit zijn medicijnen die vaak goed werken, maar die ook veel bijwerkingen hebben.

Tachtig procent

De algoritmen die het UMC Utrecht en Siemens ontwikkelden, kunnen deze pijnaanvallen met een zekerheid van zo’n tachtig procent voorspellen. ‘Dat is goed nieuws,’ aldus Bas Idzenga. ‘Tachtig procent is bij dergelijke aandoeningen een behoorlijk hoge score. Als je op zo’n manier in redelijke mate kunt voorzien wat er gaat gebeuren, kun je eerder ingrijpen. Waardoor je toe kunt met minder medicatie. Dat vermindert de gezondheidsschade, en de kosten dalen.’

Er zijn bij het verzamelen en analyseren van veel medische data nog wel de nodige uitdagingen te overwinnen, aldus Bas Idzenga. ‘Denk bijvoorbeeld aan de manier waarop verschillende partijen in het zorgproces de naam van een medicijn noteren. We hebben wel meegemaakt dat er 45 verschillende schrijfwijzen en aanduidingen waren voor een en hetzelfde geneesmiddel. En het komt veel vaker voor dat data niet zijn gestructureerd op de manier die voor analyse het beste is. Daar moeten we vanaf.’

Idzenga: geen inzage

Bas Idzenga benadrukt in het interview dat Siemens geen inzage heeft in de door de apparaten van zijn bedrijf verzamelde medische gegevens. ‘De data blijven eigendom van de patiënt. Hij of zij is de spil, en heeft de zeggenschap over wat er met de gegevens gebeurt. Wat wij doen, is het technisch mogelijk te maken dat deze data worden geanalyseerd en benut om artsen en andere zorgverleners te helpen hun werk beter te doen.’

Niemand weet op dit moment hoe groot het potentieel van data-analyse in de zorg werkelijk is, aldus Idzenga. De grootste kans schuilt wat hem betreft in de mogelijkheid om risicofactoren rondom ziektebeelden of specifieke medische procedures beter te voorspellen en in te dammen. ‘Slimme devices, applicaties maar ook toepassingen van monitoring leveren een steeds fijnmaziger beeld op van de gezondheid en zorgbehoefte van een individuele patiënt. En zorgverleners kunnen die data weer gebruiken om behandelingen te personaliseren en op een beter resultaat te sturen.’

Mens is onmisbaar

Overigens is Idzenga er niet bang voor dat machines de taak van de arts integraal gaan overnemen. ‘Vooralsnog is de mens onmisbaar, maar bepaalde vormen van assistentie zijn uiteraard welkom. Ik hoorde laatst een arts zeggen over de behandeling van een bepaalde patiënt: “De oplossing is er, we zien ‘m alleen niet. En daar kan techniek ons helpen.” Ik denk dat dat de juiste attitude is.’

Lees het hele interview met Bas Idzenga in Zorgvisie ICT Magazine.

 

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.