Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties2

Van den Dungen: ‘VWS staat in de doe-stand’

Bart Kiers schrijft zowel over cure als care. Zijn aandachtsvelden zijn de ziekenhuizen, medisch specialisten, wijkverpleging en ouderenzorg.
De drie nieuwe bewindslieden zijn doeners, ze willen aanpakken en zaken voor elkaar krijgen. Dat zegt Bas van den Dungen, directeur-generaal curatieve zorg VWS. ‘Het kabinet was echt stoer geweest als het had besloten 1,5 miljard euro over te hevelen van zorg naar wonen en sociale zaken.’
Investeren in wonen en werk
Bas van den Dungen, directeur-generaal curatieve zorg VWS., Foto: algemene bestuursdienst.

De komst van drie nieuwe bewindslieden heeft nieuw elan gebracht op het ministerie van VWS. De twee ministers, Hugo de Jonge van VWS en Bruno Bruins voor medische zaken, en staatssecretaris Paul Blokhuis van VWS hebben één ding gemeenschappelijk: ze zijn alle drie wethouder geweest. Het zijn doeners, ze willen dingen voor elkaar krijgen. ‘Verwacht de komende jaren geen grote stelselwijzigingen. Anders zijn we de komende vier jaar alleen maar daarmee bezig’, zegt Bas van den Dungen, directeur-generaal curatieve zorg, in een toelichting op de plannen van het kabinet bij een bijeenkomst van Vilans over de proeftuinen. ‘De nieuwe bewindslieden staan in de doe-stand. Dat is ontzettend leuk. Ze willen zaken voor elkaar krijgen. Als gemeenten in de Wmo niet doen wat van ze wordt verwacht, dan gaan ze erop af.’

Geen wachtlijsten

Vertrouwen in de toekomst, dat is het motto van het kabinet. Daarmee speelt de regering volgens Van den Dungen in op de zorgen onder de bevolking over de toekomst van Nederland. Het vertrouwen in instituten is tot een nulpunt gedaald. VWS wil het vertrouwen van de middengroepen weer terugwinnen. ‘Dat betekent dat burgers erop moeten kunnen vertrouwen dat ze toegang krijgen tot de seh als dat nodig is. Dat ze niet lang moeten wachten voor ze zorg krijgen. Het beleid moet een merkbaar effect hebben op burgers.’

Eigen betalingen Wlz

Er komen dus geen grote stelselwijzigingen, maar VWS gaat wel sleutelen aan zaken die niet goed lopen. Zo hoeven mensen in de wijkverpleging geen eigen bijdrage te betalen en wel in de Wlz. Aan die perverse prikkel gaat VWS een eind maken. Een ander voorbeeld zijn patiënten in de ggz van wie duidelijk is dat ze langdurig zorg nodig zullen hebben. Zij zijn beter af in de Wlz, maar vallen in de huidige regelgeving verplicht de eerste drie jaar onder de Zorgverzekeringswet. Ook daar gaat VWS wat aan doen.

Investeren in wonen en werk

‘Een deel van de zorgvraag wordt elders gegenereerd’, zegt Van den Dungen. Hij doelt op het verschil in zorgconsumptie door zaken die samenhangen met wonen, werk en welzijn. Mensen consumeren zorg omdat ze eenzaam zijn, verward zijn, geen baan hebben of sociaal geïsoleerd zijn. Zo belanden ze bijvoorbeeld onnodig op de spoedeisende hulp. De zorgvraag kan dus worden afgeremd door te investeren in betere woningen, werk en sociale cohesie in wijken. ‘Het kabinet was echt stoer geweest als het had besloten 1,5 miljard euro over te hevelen van de ggz naar het ministerie van Volkshuisvesting en Sociale Zaken om problemen rond wonen en werk aan te pakken.’

Belonen van uitkomsten van zorg

Het belonen van goede uitkomsten van zorg wordt zeker een speerpunt. Hoe VWS dat gaat doen is nog niet duidelijk. Van den Dungen wijst er wel op dat  al veel mogelijk is binnen het huidige stelsel. Hij verwijst naar zorgverzekeraars VGZ en CZ die met  Ziekenhuis Bernhoven inzetten op het leveren van zinnige zorg en stoppen met onnodige zorg. ‘We zien dat er meerjaarscontracten met 12 procent krimp worden afgesproken. Dat kan dus gewoon nu al.’

Eén zorgakkoord ZVW

VWS drukt met hoofdlijnenakkoorden een belangrijke stempel op de sector. Marc Berg, partner bij McKinsey, en spreker voor Van den Dungen, heeft nog wel een advies voor VWS. ‘Sluit geen aparte akkoorden per sector, maar maak één overkoepelend akkoord voor de hele curatieve zorg. Als je dat niet doet, blijft de substitutie van de ziekenhuizen naar de huisartsen moeizaam. Er is geen enkele regel of wet die dit in de weg staat.’ Maar één akkoord voor de ZVW lijkt Van den Dungen nog een burg te ver. Wel zegt hij toe dat er, anders dan voorheen, veel duidelijker verband tussen de hoofdlijnenakkoorden zal zijn. Verder wijst hij erop zal de eerstelijns zorg de afgelopen jaren 1,5 à 2 procent harder mocht groeien dan de ziekenhuizen, zodat huisartsen ook het extra werk aankunnen. En er komt  een sectorbreed plan voor de arbeidsmarkt om te voorkomen dat ziekenhuizen, wijkverpleging en ouderenzorg met elkaar vechten om het personeel.

2 REACTIES

  1. Soort verkapt “voer geen stelseldiscussie” bericht van VWS zoals iemand bij de NZa al eens probeerde op Skipr met “Stelseldiscussie in de zorg is onzinnig” of die van ZN-baas Rouvoet in NRC “Zorgstelsel werkt, stop dat onrust stoken”.

    Over doe-stand gesproken: het zorgveld staat al 10+ jaar constant de rommel op te ruimen die uit de kokers van VWS komen. Maar dat ontgaat deze ambtenaar op VWS blijkbaar. Zoals de hoogst baas bij de Raad van State al opmerkte: “Marktwerking voor en door ambtenaren”..

  2. Lees alle reacties
  3. Directie VWS Streef naar efficiëntie in de bekostiging van zorg. Omdat de splitsing zorgkosten in zorgverzekering, langdurige zorg en wmo zorg veel te veel loketten zijn. Binnen het gemeentelandschap barst het van ad interim personeel. 400 gemeenten en 400 regelingen. Je wordt er gek van als je dit leest!
    Ga werken aan uniforme regelingen onder 1 regie van de centrale Overheid. Gemeenten smijten met geld onder de noemer van WMO-kosten. Het kan allemaal veel goedkoper door zorgindicaties krap te stellen en de bekostiging via 1 regie. Ook binnen de PGB-regeling vindt nog veel te veel diefstal plaats door lucratieve figuren die toestemming krijgen van de Overheid om zorg te bemiddelen zonder afdoende controle op de uitvoering van de regeling. Ook te veel zorgindicaties worden voor een te lange termijn afgegeven. Terwijl de situatie soms verbeterd en of de behendigheid neemt toe van de cliënt. Zorggeld dient met zorg ingezet te worden! voor zieke en kwetsbare mensen. Minder professionele bekostiging en meer financiële waardering voor de mantelzorg en de vrijwilligers, uit oogpunt samen de lasten dragen. Als er meer onder 1 regie wordt gewerkt dalen de kosten van het maken regeltjes met miljoenen en de duidelijkheid van recht-op-zorg stijgt met sprongen! en de controle op de uitgave van de zorg wordt stukken eenvoudiger en goedkoper!.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.