Van Rijn wil zorgwetten voor zomerreces ingevoerd hebben

Het is volgens VWS-staatssecretaris Martin van Rijn ‘hoogst wenselijk’ dat de Wmo, de Wet langdurige zorg (Wlz) én de wijziging van de Zorgverzekeringswet (Zvw) voor het zomerreces gepubliceerd staan in het Staatsblad. Dat schrijft hij vandaag in een brief aan de Tweede Kamer.

Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Van Rijn wil zorgwetten voor zomerreces ingevoerd hebben

De staatssecretaris roept de Kamer op om snel een Wmo-debat te voeren in verband met de krappe voorbereidingstijd voor de wet. Hij wil gemeenten voldoende voorbereidingstijd geven voor onder andere zorginkoop en om burgers te informeren. De oppositie ageerde vorige week tijdens een procedurevergadering nog tegen de razendsnelle behandeling van de nieuwe wet. De partijen waaronder CDA, SP, GroenLinks en PVV willen de nieuwe wet in samenhang met de andere zorgwetten behandelen. Dat betekent dat de oppositie wil wachten tot alle vragen over de nieuwe Wet langdurige zorg (Wlz) en de veranderingen van de zorgverzekeringswet (Zvw) bekend zijn om vervolgens

10
26

Wilt u dit premium artikel verder lezen?

Sluit eenvoudig een gratis proefmaand af of neem een abonnement. Al voor de prijs van 1 kop koffie per week (2,50 euro) kunt u onze premiumartikelen lezen.

Bent u al abonnee? Log dan in en lees verder.

10 REACTIES

  1. Geachte lezer,
    Voorkomen moet worden dat er schrijnende misstanden ontstaan in de zorg.Een recent voorbeeld hebt U kunnen horen en zien in de TV-uitzending van PauwenWitteman.
    Hulpbehoevende personen verdienen extra begeleiding en aandacht.
    Verzorgingshuizen veranderen hun ambities en verdwijnen.
    Werkloze ziekenverzorgenden en verpleegkundigen staan nu al geregistreerd bij het UWV.
    Meer en meer handen aan het bed en minder en minder en minder benen onder de schrijfbureaux.
    Hoe dat zou kunnen ? Zie http://www.stgeerstelijnsklinieken.nl
    Vriendelijke groet.

  2. Lees alle reacties
  3. Het is jammer dat de PVV zo abject omgaat met de Marokkanen en de EU*. Want Agema heeft groot gelijk als ze stelt dat VVD en PvdA voornamelijk zo’n groot verlies hebben geleden door zorgen om de (ouderen)zorg.
    *:
    — De jeugdcriminaliteit onder Antillianen is ongeveer net zo groot als onder Marokkanen. Afpakken van de Nederlandse nationaliteit is dus hooguit een schijnoplossing. Men zou in plaats daarvan rechters de mogelijkheid moeten geven om weigerachtige ouders van inwonende recidiverende kinderen te beboeten, want het begint bij de opvoeding.
    — Het door islamitische vrouwen dragen van hoofddoekjes gelijkschakelen aan ‘islamisering’ van de Nederlandse samenleving is abject. Geen autochtoon wordt gedwongen datzelfde te doen. Daarbij dragen orthodoxe joodse en christelijke vrouwen ook hoofdbedekkingen.
    — Er is een groot verschil tussen de Europese Unie en de Europese Monetaire Unie.

  4. Deze man daar is echt een grote steek aan los! Het wordt niet meer als een ratje toe, en voor de burger steeds minder zorg!
    Ja, en zelf heeft hij weinig tijd voor zijn moeder, nu die mensen zijn er meer in Nederland maar daar legt hij wel de druk op! Zelf zal hij wel de middelen hebben om zijn moeder goed te laten verzorgen!

  5. Langzaamaan sorteert de halve maatschappij al voor op de veranderingen die gaan komen, laten we dan nu ook maar -met zorgvuldigheid -doorzetten. Waar de meeste mensen nu last van hebben is de onzekerheid. Je kunt maar beter duidelijk hebben waar je aan toe bent.
    Zulke grote bezuinigingsoperaties gaan niet zonder pijn, dat beseft een ieder. Niemand wil de allerkwetsbaarsten steun ontzeggen. We zijn er met zijn allen bij om dat te voorkomen.

  6. helaas kenmerkend, zowel voor dit kabinet als voor Van Rijn.
    het is bekend dat dit kabinet vooral de liberale doelstelling voorzieningen betaalbaar te houden voor mensen die ze (nog) niet nodig hebben, als uitgangspunt neemt. het ligt voor de hand dat met name de VVD verwacht dat de onrust bij de coalitiepartners zal toenemen, als duidelijkheid uitblijft. de nieuwgekozen gemeentebestuurders zullen wellicht bovendien wat minder positief denken over de manier waarop het kabinet vanuit deze doelstelling de uitvoering van maatschappelijk belangrijke voorzieningen bij hen over de schutting gooit dan de vertrekkende. met nieuwe onrust in de VNG-gelederen als gevolg.
    en Van Rijn toont zich opnieuw een exponent van de ambtelijke top van het departement, die bij dreigende hobbels in de koninklijke weg als te snel een vlucht naar voren kiest. gesignaleerde problemen worden niet zozeer aangepakt en opgelost als weggedefiniëerd met nieuwe wet- en regelgeving. als de nieuwe D66-gemeentebestuurders de financiële zekerheid net zo hoog heeft als Pechthold en zijn fractie, kan dit niet anders dan spaak lopen.

  7. @ bezorgde:
    Als u wilt dat de zorgvuldigheid in acht genomen wordt, zou u zich tegenover Van Rijn moeten stellen, niet achter hem. Sterker nog, als u wilt dat een drama in de ouderenzorg voorkomen wordt, zou u zich tegen het hele kabinetsbeleid moeten keren, i.c. tegen de afschaffing van het Zzp 3/4-recht op een plaats in een verzorgingshuis en de gelijktijdige grote korting op de WMO-gelden.
    En er zijn nog meer redenen waarom het genoemde drama zal ontstaan als de wetten in kwestie worden aangenomen c.q. het tijdpad niet herzien wordt – zie http://www.gezondezorg.org/ouderenzorg.

  8. Helaas staat de politiek ver af van de praktijk. De politiek stelt dat mensen zelf kiezen voor thuis blijven wonen. De praktijk is dat veel ouderen straks moederziel alleen thuis zitten. Als ze geluk hebben komt er twee keer per week iemand helpen met douchen. En verder? Kant en klare maaltijden, slechter eten omdat kant en klaar niet geweldig is, door ondervoeding en slechter drinken ( door gebrek aan toezicht) is zo’n oudere kwetsbaar en snel ziek, dus eerder overlijden. Scheelt de overheid en de zorgverzekering geld, maar of het menselijk en wenselijk is? Ik ben blij dat mijn ouders dit niet meer mee hoeven te maken.

  9. Paniekvoetbal is nooit goed en kan dus ook geen oplossing zijn voor de zorg. De voorkant wordt veranderd, maar de regelgeving kijkt niet naar de achterkant, waar misschien wel een verschuiving van het ene naar het andere potje plaatsvindt, maar de hoeveelheid geld en de steeds toenemende administraitieve handelingen worden steeds groter. Misschien is dan straks het Rijk niet meer degene die de aansturing doet, maar de gemeenten. Het geld komt dan ook nog steeds van de belastingbetaler en van niemand anders. Eigenlijk is het gedoe om maar één ding en dat is verantwoording afschuiven. Een minister en staatssecretarissen, die niet meer verantwoordelijk gemaakt kunnen worden kunnen daarmee hopen op een betere herkiesbaarheid.
    Mensen die hedentendage besturen, zijn niet persé mensen, die ook verstand hebben van datgene wat ze doen. Ze rommelen maar wat, het kost hen geen geld en bovendien zijn ze steeds minder verantwoordelijk. Wie doet ze wat??

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.