Dat komt naar voren in een onderzoek van de School of Nursing, University College Dublin, dat gepubliceerd wordt in de Journal of Advanced Nursing. Volgens de onderzoekers moeten verpleegkundigen de kracht van YouTube inzetten om het positieve beeld van verpleegkundigen te stimuleren.
Verpleegkunde op YouTube
In vier op de tien video’s komen verpleegkundigen naar voren als opgeleid, slim en vakkundig. Verpleegkunde komt daarin naar voren als een waardevol en lonend beroep. Bij de video’s waarin zij minder goed naar voren komen, gaat het vooral om comedyseries of reclames. In deze video’s zijn verpleegkundigen volgens de onderzoekers uitdagend gekleed en ‘objecten van de mannelijke fantasie’. Tot slot halen de onderzoekers een video aan waarin een verpleegkundige werkt op een Alzheimer-afdeling waarbij zij wordt afgeschilderd als ‘een onprofessioneel dom blondje’.
Onderzoek
De onderzoekers keken naar de meest bekeken video’s over verpleegkundigen op YouTube door te zoeken op de trefwoorden ‘nurses’ en ‘nursing’. Zij vonden 96 video’s die tussen de 61,695 en 901,439 maal bekeken werden. De tien meest bekeken werden verder geanalyseerd. ‘Daaruit komt naar voren dat verpleegkundigen werden neergezet op drie manieren – als vakkundige en harde werker, als sexy en als dom/incompetent’, aldus onderzoeker Gerard Fealy.
Kritiek
‘Ondanks dat YouTube wordt gezien als ‘medium van het volk’, laat ons onderzoek zien dat het medium niet anders is dan de massa media als het gaat om stereotypen’, stelt Fealy. ‘Het beïnvloedt hoe mensen kijken naar verpleegkundigen en hun behandelen.’
(Zorgvisie/ICT – Mark van Dorresteijn | Twitter | Foto: ANP )