Zorgverzekeraars hebben in 2010 volgens ZN veel maatregelen getroffen om fraude te voorkomen, op te sporen en te sanctioneren. Verzekeraars stelden vorig jaar 366 gevallen van fraude vast, met een gemiddeld bedrag van 17.088 euro. Fraudezaken zijn steeds complexer en moeilijker te bewijzen, aldus ZN. Dit heeft in 2010 geleid tot minder onderzoeken en minder vaststellingen van fraude. Ook het gemiddelde fraudebedrag ligt hierdoor lager dan in voorgaande jaren.
Kenniscentrum
De verzekeraars willen met de oprichting van het Kenniscentrum Fraudebeheersing in de Zorg halverwege dit jaar de controle op fraude aanscherpen. Vooral door meer kennis te delen en elkaar vaker toegang tot systemen te verschaffen willen de verzekeraars de aanpak verbeteren.
Opzettelijk karakter
Van de 113 miljoen bespaarde euro’s werd 6,2 miljoen bespaard door fraude met een opzettelijk karakter op te sporen. De bulk van 106,3 miljoen euro werd bespaard door declaraties terug te vorderen. Met het afwijzen van declaraties bespaarden verzekeraars de resterende 1,1 miljoen.
Zorgverzekeringswet
De fraude is voornamelijk gedetecteerd in de Zorgverzekeringswet: 2,9 miljoen euro. In de AWBZ is het bedrag 2,1 miljoen euro. De resterende 1,2 miljoen is gedetecteerd in de aanvullende verzekering. Het fraudebedrag is vrijwel gelijk verdeeld tussen zorgaanbieders, verzekerden en derden. Fraude onder zorgaanbieders is voornamelijk gedetecteerd in de mondzorg, bij paramedici en bij de categorie ‘overige zorgaanbieders’. (Zorgvisie – Wouter van den Elsen / Twitter)
Lees meer:
NZa beboet frauderende artsen
UVIT spoort meer zorgfraude op in 2010
Face-to-face-indicatie is de oplossing voor pgb-fraude
Frauderende psychiater komt uit Helmond
Zorgvisie magazine
Interesse in meer achtergronden? Word nu abonnee van Zorgvisie.
Een bedrijf als Ordina heeft de ultieme oplossing voor fraudedetectie en dus schadelastbeheersing
Ziekenhuizen en specialisten, kunnen die ook teveel declareren? Dat heb ik zelf een keer meegemaakt. Toen ik dat doorgaf aan mijn verzekeraar zeiden ze dat ze daar niets aan konden doen. Vreemd!
als de overheid dan de zorgverleners, die amper aan de kost kunnen komen door de ingevoerde regeltjes ook willen compenseren?
Ik denk dat William zeker een punt heeft. Digitaliseren is geen optie en zal de bureaucratie alleen maar doen toenemen. Nog meer invullen(managers willen dat zo graag dan kunnen ze “sturen”. snappen alleen niet dat medewerkers in de zorg worden gedegradeerd tot administratieve krachten. Maar enfin we houden elkaar zo lekker bezig. en ja die patient? sorry, “even” geen tijd. even wat invullen, dat wil mijn baas!
Wie frauderen hier?”De gewone mensen kunnen dat niet”
Het is geen fraude. Het punt is , door de gigantische Burocratie die door de Overheid en de Zorgverzekeraars in het leven is geroepen , is de toename van fouten enorm toegenomen. Onder deze noemer wil ik dit noemen. Zelf werkzaam ( 40 jaar )in de Zorg , heb ik de gigantische Burocratie zien toenemen. Verpleegkundigen die meer 80% van hun tijd bezig zijn met papieren ( digitaal komt er over een aantal jaren aan , EPD) in te vullen. Clientenzorg wordt triest genoeg ondergeschikt door de toenemende Burocratie. Gevolg, dat er meer fouten worden gemaakt omdat o.a. paieren zoek raken , niet correct gewerkt wordt, door de toenemende werkdruk. Overheid & Zorgverzekeraars , DOE er wat aan door minder Burocratie !!!
Ook het woord fraude lijkt hier meer op een PR truc om aandacht te krijgen, dan op weloverwogen frauduleus handelen. En dat kan wel eens verkeerd uitpakken. Immers, net zoals de salarisvergelijkingen van Hay steed leiden tot salarisverhogingen, zo zou dit bericht kunnen leiden tot een toename van de fraude pogingen: if everybody else is doing it, why can’t we?
Het zal aan mij liggen, maar de miljard uit de titel kan ik in het artikel nergens vinden. Het gaat volgens mij om 0,1 miljard. Niet minder erg, maar wel een heel ander getal.