VGZ verliest 542 miljoen euro aan premie-inkomsten

Het afstoten van drie merken: Promovendum, National Academic en Besured kost VGZ 400.000 klanten. Er komt volgend jaar 542 miljoen euro minder aan premies binnen. Dit is een bewuste keuze.

Dat zegt topman Tom Kliphuis in het Financieele Dagblad.

Verzekeringslabels

In twee jaar tijd verliest VGZ een tiende van het totale klantenbestand. Dit hangt samen met het besluit om de contracten met de drie volmachtlabels niet te verlengen. Promovendum, National Academic en Besured hadden hun verzekeringsrisico bij VGZ ondergebracht maar voerden het innen van de premies en de klantenservice uit in eigen beheer. Volgens Kliphuis kostte dit tot drie keer meer dan wat het VGZ kostte. De drie labels zijn vanaf 1 januari 2018 onder dak bij de Zwitserse zorgverzekeraar Iptiq en bij Avero.

Chronisch zieken en ouderen

Het verlies van de verzekerden van deze labels is goed voor de solvabiliteit van VGZ. De buffer die de zorgverzekeraar conform Europese regels moet aanhouden, wordt daardoor lager. Dit geld gaat VGZ niet inzetten om de premie te verlagen maar juist om meer chronisch zieken aan te trekken. Omdat de verevening voor deze kwetsbare groep verzekerden sinds deze zomer is verbeterd, wordt het lucratiever om hen in portefeuille te hebben. VGZ wil speciale programma’s aanbieden waarvoor verzekerden geen eigen risico hoeven te betalen.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.