Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties3

VNG: ‘AMvB Wmo-inkoop onnodig’

Redacteur Zorgvisie
De vernieuwde conceptversie van de Algemene Maatregel van Bestuur (AMvB) over de inkoop van Wmo roept nog steeds vragen op bij Nederlandse gemeenten. Dat schrijft de VNG in een reactie op het concept.
Wmo400.jpg
Fotolia.

De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) is het vooral oneens met het deel van de AMvB waarin wordt gesproken over ‘realistische tarieven’. De vereniging vindt de maatregel eigenlijk überhaupt onnodig. ‘We blijven van mening dat gemeenten deze AMvB niet nodig hebben. Veel gemeenten zijn in staat om een goede afweging te maken tussen prijs en kwaliteit en bieden aanbieders een reële vergoeding’, schrijft de VNG in een reactie. Als voorbeeld van een goede samenwerking tussen gemeenten en aanbieders noemt de vereniging de afhandeling van het faillissement van TSN. ‘Het rijk zou meer vertrouwen moeten hebben in de uitvoeringskracht van gemeenten en niet in de risico-regelreflex schieten.’

Relatie in AMvB
Als de AMvB er dan toch komt, vraagt de VNG het rijk wel om rekening te houden met een aantal zaken. Zo wil de vereniging dat er gelet wordt op de continuïteit van de relatie tussen cliënten en hulpverleners. ‘De AMvB en de toelichting wekken de indruk dat de gemeente te allen tijde de relatie tussen de hulpverlener en cliënt in stand moet houden en dat het tarief daaraan moet bijdragen’, schrijft de VNG. Volgens de vereniging zou dit kunnen worden gezien als een verplichting voor gemeenten om een hoger tarief te betalen als de relatie anders niet in stand kan worden gehouden. ‘Als dit zo is, welke prikkel hebben aanbieders dan nog om een efficiënte bedrijfsvoering te realiseren?’

Realistische Wmo-inkoop
Ook over de ‘realistische prijs’ heerst nog onduidelijkheid bij de gemeenten, blijkt uit de reactie van de VNG. In de AMvB heeft het rijk het over ‘een college dat een reële prijs vaststelt voor het leveren van een dienst’. Met die formulering heeft de VNG moeite, omdat het college niet altijd degene is die het tarief vaststelt. Daarnaast vraagt de vereniging van gemeenten om te letten op de kostprijselementen, het overgangsrecht en de invoeringstermijn van de AMvB.
Ten slotte vraagt de VNG aandacht voor de reikwijdte van de AMvB. Die zou gaan gelden voor dienstverlening. Dat wil zeggen: thuisondersteuning, begeleiding, dagbesteding, beschermd wonen, kortduren verblijf en vervoer. ‘Wij vinden dat een te grote uitbreiding van de reikwijdte ten opzichte van de code verantwoord marktgedrag die alleen betrekking heeft op huishoudelijke hulp.’

Verbetering AMvB
Het vernieuwde concept van de AMvB is de tweede versie die gemaakt is. Eind 2015 stemde de Tweede Kamer ervoor dat er een AMvB moest komen die de Wmo op een aantal punten wijzigt. De VNG hoopt dat dit tweede concept nog verder kan worden verbeterd voordat het naar de Tweede Kamer wordt gestuurd.

Dossier Thuiszorg
Nieuws, achtergronden en opinie over de thuiszorg. De artikelen gaan over verpleging en verzorging bij cliënten thuis en huishoudelijke hulp op indicatie, vaak in combinatie met de zorghervorming.
Lees meer >>

3 REACTIES

  1. De discussie is niet of de CAO wel of niet goed wordt toegepast maar of er fatsoenlijk personeelsbeleid kan worden gevoerd met deze tarieven; concreet: als je elk jaar meisjes onder in de jeugdschalen aantrekt en die na een jaar weer laat vertrekken en volgend jaar begin je opnieuw, dan zit je qua CAO nog steeds goed….. Als werkgevers mensen in de HH in dienst nemen en laten doorgroeien in de schaal scheelt dat op het tarfief ongeveer 3 euro per uur. Daar zit het probleem !

  2. Lees alle reacties
  3. in de AMvB bij de Wmo worden nu dingen opnieuw geregeld die al in de Europese richtlijn en de Aanbestedingswet staan.
    Artikel 18.2 van de Richtlijn stelt dat passende maatregelen genomen moeten worden om naleving van de arbeidsrechtelijke verplichtingen te garanderen. In de considerans geeft lid 40 aan dat er echt gecontroleerd moet worden en lid 98 dat dit juist ook op CAO bepalingen slaat. Considerans 103 stelt zelfs verplicht om inschrijvingen uit te sluiten die via niet naleven van de CAO bepalingen tot lage prijzen komen. En in 105 worden deze bepalingen ook doorgetrokken naar onderaannemers (bijv. Zzp'ers)

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.