Door een gemiddeld algemeen ziekenhuis wordt ongeveer 1,5 miljoen euro per jaar uitgegeven aan voeding. Dit budget ging langzaam achteruit van 2008 tot 2012. In 2012 maakte voeding bij algemene ziekenhuizen ongeveer 0,9 procent uit van de totale netto omzet. ‘En bij andere deelsectoren die ik heb onderzocht, zoals de UMC’s en de verzorgingshuizen, zien we een min of meer gelijke trend’, zegt Tummers. ‘Je ziet heel duidelijk dat zorginstellingen investeren in hun corebusiness, en dat is zorg verlenen. Veel geld gaat naar medicatie en personeelskosten. In randzaken zoals voeding wordt historisch gezien vaak niet extra geïnvesteerd. Uitzonderingen daar gelaten natuurlijk.’
Transitie
Tummers verwacht naar aanleiding van de transitie een verandering in de manier waarop voeding wordt ingekocht in de zorgsector. ‘Vanwege de extramuralisering zullen de cliënten steeds langer thuis blijven wonen en zelf bepalen wat er op tafel komt. Ze gedragen zich als normale consumenten en willen gezonde voeding voor een goede prijs. In de intramurale zorg zien we een verschuiving naar meer kleinschalige zorginitiatieven die beter aansluiten op de behoeften van de cliënten. Langzaam maar zeker wordt voeding steeds belangrijker. Niet alleen vanuit concurrentieoogpunt of bedrijfsmatig inzicht. Ook vanuit de medische zorgkant. Want ook al is er nog weinig hard wetenschappelijk bewijs voor, we nemen al lang aan dat herstel van ziekte sneller gaat met gezonde voeding. Voeding is brandstof voor het lichaam. Als je slechte brandstof gebruikt, is het slecht voor je motor.’
Gruttertje
Het nieuwe bedrijf Verscentrum Nederland (VCN) dat de horeca groothandel deze week presenteert op de Food e-Motion beurs in Apeldoorn, levert totaal oplossingen in eten en drinken voor de intra- en extramurale zorgmarkt. Een bekend concept dat onder VCN valt is ‘zorgboodschap’, de online supermarkt voor de zorg. ‘Maar we hebben dit concept uitgebreid met ’thuisboodschap’, boodschappen op maat voor de thuiswonende cliënt, ‘uw Kruidenier’, de rijdende winkel die aan huis komt en ’t Gruttertje’, de digitale winkel in een zorginstelling. Met deze oplossingen wordt het voor zorginstellingen eenvoudig om in te spelen op de veranderende behoefte in de markt.’
In de UK zijn recent initiatieven genomen waardoor NHS-patienten ziekenhuizen ook kunnen selecteren op basis van de geleverde voeding.
En het AVL kent een systeem waarbij iedere afdeling een eigen ruimte heeft waar patienten de hele dag zelf kunnen halen wat ze willen en wanneer ze dat willen. Een verademing wat mij betreft.
Vraag enig cliënt naar de top 3 van wat voor hem/haar belangrijk is binnen de zorginstelling. Binnen die top 3 zal de kwaliteit van het eten een belangrijke positie innemen.
Onderscheidend service-instrument
Help me even: wat is het onderscheid? En kiezen patiënten op basis daarvan de zorgverlener? Waaruit blijkt dat dan?
Bezuinigen op voeding? Of kan het ook gewoon goedkoper?
Ik stel in ieder geval vast dat eten & drinken steeds meer als onderscheidend service-instrument wordt beschouwd door zorginstellingen. En veelal kan dat proces op een efficiëntere manier worden georganiseerd.
Daniël Mutsaers, partner PT Finance, zorg en facilitair