Op voeding wordt door zorginstellingen vaak bezuinigd. Dat blijkt uit het onderzoek van Suzanne Tummers-Stienen, business consultant bij Bidvest Deli XL en auteur van het boek ‘Voedselbesteding in de zorg.’ Zij spreekt deze week bij de aftrap van het nieuwe Verscentrum Nederland waarmee Deli XL nieuwe voedingsconcepten voor de zorg in de markt gaat zetten
Door een gemiddeld algemeen ziekenhuis wordt
In de UK zijn recent initiatieven genomen waardoor NHS-patienten ziekenhuizen ook kunnen selecteren op basis van de geleverde voeding.
En het AVL kent een systeem waarbij iedere afdeling een eigen ruimte heeft waar patienten de hele dag zelf kunnen halen wat ze willen en wanneer ze dat willen. Een verademing wat mij betreft.
Vraag enig cliënt naar de top 3 van wat voor hem/haar belangrijk is binnen de zorginstelling. Binnen die top 3 zal de kwaliteit van het eten een belangrijke positie innemen.
Onderscheidend service-instrument
Help me even: wat is het onderscheid? En kiezen patiënten op basis daarvan de zorgverlener? Waaruit blijkt dat dan?
Bezuinigen op voeding? Of kan het ook gewoon goedkoper?
Ik stel in ieder geval vast dat eten & drinken steeds meer als onderscheidend service-instrument wordt beschouwd door zorginstellingen. En veelal kan dat proces op een efficiëntere manier worden georganiseerd.
Daniël Mutsaers, partner PT Finance, zorg en facilitair