Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Ab Klink als telefonist in actie bij V&VN

Redacteur Zorgvisie en Skipr.
Wie maandagochtend naar het actiecentrum van V&VN belt, krijgt misschien wel Ab Klink aan de lijn. De topman van VGZ gaat met verpleegkundigen en verzorgenden het gesprek aan over onnodige registratie in de zorg, die ten koste gaat van de tijd voor patiënten. Naast Klink versterken drie inspecteurs van IGZ het panel.
Lab
Foto: AdobeStock

De inspecteurs en Klink steunen de actie van V&VN voor meer zorg en minder papier. De hele dag leggen wijkverpleegkundigen en verzorgenden onnodige registratie neer of gaan ze daarover het gesprek aan in hun organisatie. Met deze symbolische actie wil V&VN aandacht vragen voor de administratiedruk die de spuigaten uitloopt. ‘We hebben als gevolg van de werkdruk door de personeelstekorten een groot probleem te pakken en de eerste winst op korte termijn, is het per direct stoppen met onnodige administratie die het personeel belast’, aldus Sonja Kersten, directeur van V&VN.

Werkdruk

V&VN pleit voor een noodplan om het personeelstekort in de zorg op te vangen. De beroepsvereniging merkt dat de patiëntveiligheid en kwaliteit van de zorg onder druk staan. Hierbij wijst zij naar het onmenselijke effect dat het tekort op het verplegend personeel heeft. Zo fungeren verpleegkundigen soms ook als schoonmaker en telefonist. ‘Oneigenlijke huishoudelijke, facilitaire en logistieke taken moeten stoppen en door anderen uitgevoerd worden’, aldus Kersten.

De hoge werkdruk heeft negatieve gevolgen op het ziekteverzuim van het verplegend personeel. Bovendien geeft ruim driekwart van de verzorgers en verpleegkundigen aan dat het tekort aan mankracht slecht is voor hun gezondheid of privéleven. ‘Ik vind dat ongelofelijk en zeer zorgelijk. Er moet bij werkgevers een bewustzijn komen dat dit zo niet verder kan. Zorgmedewerkers vormen een belangrijk kapitaal waar je heel zuinig op moet zijn’, aldus Kersten.

Maatregelen

Om tot een oplossing te komen, zijn er op de korte termijn maatregelen nodig. Daarom hield de beroepsvereniging een enquête onder zo’n 17.000 leden. De uitkomst van het onderzoek is helder: zorgmedewerkers willen door hun managers en bestuurders gehoord worden. Zij formuleerden dat als managers en bestuurders beter met het personeel zouden communiceren, de zorg voor de patiënt ook direct zou verbeteren.

Daarnaast pleit V&VN voor het schrappen van onnodige administratie, waardoor er veel extra tijd voor de patiënten vrijkomt. Welke administratieve taken er dan geschrapt moeten worden, is per branche verschillend en moet door de teams worden bepaald. Wel wijst V&VN op de vijfminutenregistratie die veel wijkverpleegkundigen moeten bijhouden en een soort ‘schaduwbaan’ oplevert. Deze registratie komt niet ten goede aan de patiënt, is frustrerend en geeft zorgprofessionals het gevoel dat verzekeraars en zorgmanagers geen vertrouwen hebben in het verplegend personeel.

Werken in de zorg aantrekkelijker worden volgens Kersten. Tot 2025 zijn er 125.000 extra mensen nodig. ‘Die kunnen we aantrekken door meer mensen op te leiden en zij-instroom te vereenvoudigen. Ook moeten contracten, arbeidsvoorwaarden en salaris aantrekkelijker worden’, meent Kersten.

Samenwerking

V&VN roept andere partijen in de zorg op om ook aandacht te vragen voor de regeldruk en krijgt veel bijstand uit diverse hoeken. Zo is seniorenorganisatie ANBO blij met het initiatief, omdat zij de hoge werkdruk ook tot uiting zien komen in de ouderenzorg. Het UMC Utrecht houdt maandagmiddag een posterwedstrijd waarbij medewerkers verbeterideeën kunnen aandragen. Icare is ook van de partij en heeft een meldpunt opgericht waarbij medewerkers kunnen melden wat er verbeterd kan worden. Sonja Kersten is positief over deze bijval en hoopt dat er maandag massaal gehoor gegeven wordt aan de actie. ‘Voor zowel werkgevers als werknemers is het van belang dat er wordt gezocht naar oplossingen. Al wordt mijn optimisme soms wel getemperd door het feit dat het urgente proces voor minder administratie al veel eerder aangewakkerd had moeten zijn.’

 

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.