Stichting Helpende Zorg moet naast de cliëntenstop ook binnen vier weken beschikken over een klachtenreglement en een klachtencommissie.
Deskundigheidsniveau
Op 14 januari 2011 bracht de inspectie een bezoek aan Stichting Helpende Zorg in het kader van de Taskforce nieuwe toetreders. Tijdens het inspectiebezoek bleek dat bij Stichting Helpende Zorg een klachtenreglement en een regeling voor de medezeggenschap van cliënten ontbraken. Verder waren er weliswaar zorgdossiers, maar de zorgplannen ontbraken. Daarnaast was het beschikbare deskundigheidsniveau binnen de organisatie ontoereikend om verpleegkundige zorg te leveren en waren de toetsing van bekwaamheden voor risicovolle handelingen en bij- en nascholing in dit verband onvoldoende geborgd. Dit kon gevaar opleveren voor cliënten die ondersteuning kregen bij thuisdialyse en voor cliënten die verpleging nodig hebben.
OLVG
Een deel van de cliënten (met thuisdialyse) wordt doorverwezen door het Onze Lieve Vrouwe Gasthuis (OLVG). De inspectie zal controleren of Stichting Helpende Zorg de aanwijzingen van de minister opvolgt. Als dat niet het geval is kan er een geldboete opgelegd worden. (Zorgvisie – Wouter van den Elsen / Twitter)
Lees meer:
IGZ: aanwijzingen voor 49 praktijken van huisartsen
IGZ beboet farmaceut voor fêteren artsen
IGZ heft verscherpt babysterfte van ziekenhuizen
IGZ onderzoekt veertien gevallen ouderenmishandeling
Naast de maar liefst drie “directeuren” (gekwalificeerd op niveau 3 en dat voor maar 16 klanten in totaal) die het thuiszorgwerk zelf uitvoerden, de directie controleert kennelijk zichzelf (!)), werd gebruik gemaakt van een ZZP-er voor verpleegkundige handelingen.
Deze laatste had blijkbaar niet de juiste kwalificaties en werd ook niet gecontroleerd door de “directie”.
Dat is logisch als gewerkt wordt met ZZP-ers, die worden nl. niet gecontroleerd. Ik denk dat de IGZ met dit soort bureaus, waar er velen van zijn, weer tot een vergelijkbaar zorgelijk rapport komt in 2012. Er is nl. niets veranderd, dus ook niet verbeterd.