Zelfmanagement dankzij online platform

Zelfmanagement voor en door chronisch zieken is anno 2018 geen holle frase meer. Dat ziet ook prof. dr. Folkert Asselbergs, hoogleraar cardiologie aan het UMC Utrecht. “Door de elektronische patiëntendossiers en de inzage hiervan door middel van een patiëntenportaal hebben patiënten veel meer informatie en data over hun eigen gezondheid tot hun beschikking.” Wat wel blijft is het goed duiden van de gegevens rondom de diagnose en behandeling en het delen van deze informatie tussen zorgverleners en mantelzorgers.

Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan

Gemeenschap bouwen

Dat kan door een online gemeenschap te bouwen van patiënten met eenzelfde aandoening. Lotgenoten hebben soms antwoorden op vragen die een specialist niet heeft. Het is belangrijk dat mensen op een laagdrempelige manier met elkaar kunnen communiceren. Het wordt nog interessanter als je aan het platform zorgverleners en mantelzorgers toevoegt, zoals in het gegeven voorbeeld een hartfalen-verpleegkundige en een POH (Praktijk Ondersteuner Huisarts). “Een POH staat dichter bij patiënten en kan makkelijker communiceren met een verpleegkundige over een patiënt. De thuiszorg en mantelzorg kunnen hierbij dan ook betrokken te worden als de patiënt hun toegang verleent tot het platform. Je ziet dat tussen de communicatie tussen de verschillende zorgverleners zoals huisarts en specialist toch veel informatie verdwijnt. Het helpt echt als we een gezamenlijk platform hebben om deze complexe zorg-patiënten te begeleiden en te monitoren”, aldus Asselbergs.

Empower

Met deze doelstellingen in gedachten werd in nauwe samenwerking met 24CARE het platform Empower opgezet. Nieuw is dat de verantwoordelijkheid niet meer bij de zorgprofessional ligt, maar bij de patiënt zelf. Binnen dit platform is de patiënt verantwoordelijk voor de data en de hulp die hij of zij daarbij wil. “Als patiënt wil je toegang tot je eigen data en wil je je met vragen kunnen richten tot een zorgprofessional. Door te chatten, bellen, of een videoconsult. En je kunt je gegevens relatief makkelijk met de zorgverlener delen.” Empower bevat verschillende modules die de patiënt naar eigen keuze kan gebruiken. In samenspraak met de zorgverlener kan zo een model op maat worden gemaakt voor zelfmanagement. “Het belangrijkste is dat we met Empower een gemeenschap van patiënten met een bepaalde aandoening en zorgverleners vormen in een bepaalde regio. Zo kun je continuïteit van zorg garanderen. Ook huisartsen kunnen makkelijker met ons communiceren via Empower. Maar essentieel is dat patiënten zelf verantwoordelijkheid nemen en controle houden. Het is een dynamisch geheel, nieuwe toepassingen kunnen voortdurend toegevoegd worden. We bouwen steeds verder.”

Met Empower nemen patiënten zelf verantwoor-de-lijkheid voor
de regie over hun ziekte

prof. dr. Folkert Asselbergs, hoogleraar cardiologie UMC Utrecht.
















Meer informatie over Empower:
www.24care.nu/empower/

Deze rubriek is geschreven door een partner van Zorgvisie en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.