Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties3

‘Zorg staat te veel in teken van cliënt, te weinig in teken van werknemer’

Samira Ahli
redacteur Zorgmanagement
Meer directe communicatie tussen de top en de werkvloer, werknemers betrekken bij besluiten en waardering uiten voor hun inzet. Zorgorganisaties kunnen het allemaal wel, is in de coronacrisis gebleken, maar of het beklijft is zeer de vraag. Voor de meeste zorgaanbieders is het nog altijd niet gewoon. Dat blijkt uit een tweetal rapportages van de commissie Werken in de Zorg. ‘De zorg staat te veel in teken van cliënt en te weinig in het teken van de werknemer’, zegt Doekle Terpstra, die de commissie voorzit.
Doekle Terpstra
Premium

De commissie Werken in de

Premium

Wilt u dit artikel lezen?

Neem Zorgvisie.nl een maand gratis op proef. Na een maand stopt het abonnement automatisch.


  • Onbeperkt alle artikelen lezen
  • Dagelijks de Zorgvisie nieuwsbrief

Al abonnee? Log dan in

3 REACTIES

  1. Zorg staat te veel in teken van cliënt????? Daar draait het om in zorginstellingen. Cliënten, patiënten, maken gebruik van deze organisaties omdat ze dit helaas nodig hebben. Mensen die kiezen voor een zorgopleiding weten dit. Daarnaast worden cliënten, patiënten vaak behandeld als leidend voorwerp. De fout zit bij het management en bestuur van zorgorganisaties personeel is een kostenpost. Hierop moet bezuinigd worden. Dus als er iemand vertrek, dan duurt het gaan nog weken, maanden voordat vacature wordt ingevuld. Hierdoor wordt werkdruk onnodig verhoogd.

    • HHor,
      Jouw reactie bevestigt mijn beeld. “Mensen die kiezen voor een zorgopleiding ‘weten dit'”. Wat weten die? Dat je je uit de naad moet werken voor zorgvragenden ten koste van jezelf? Dat dit niet anders kan? Nee hoor: altruïsme klinkt charmant, maar is een slechte oplossing. Want je holt jezelf uit ten koste van de kwaliteit van je werk voor de zorgbehoeftige. Dat moet je jezelf, je collega’s en zorgbehoeftigen niet aan doen.
      En ja het zit ook bij het management, maar primair, omdat het management vaak uit de zorgverleners zelf voortkomen en net als zij te slecht voor zichzelf dus ook voor jou zorgen. Leg de bal dus niet bij ‘het management’, maar pak hem zelf op, maak dat bespreekbaar met je collega’s en overtuig ook je management. Die investering, ten koste van zorgtijd, verdient zich terug in je eigen gezondheid en daarmee de kwaliteit van je zorg.

  2. Lees alle reacties
  3. HRM leidend maken is denken uit de oude doos.

    De essentie is dat de meeste zorgverleners intrinsiek altruïstisch zijn en daarmee zichzelf tekort doen.

    En als die zorgverlener leidinggevende wordt, neemt die dat voor lief. Dus geeft ook niet het goede voorbeeld.

    Dát doorbreken is de kern van de zaak.

    Zorg goed voor jezelf en voor elkaar als collega’s en regel dat in in je organisatiecultuur, gedragen, uitgedragen en voorgeleefd door de top van de organisatie!

    Het laatste wat je dan moet doen is dat uitbesteden aan een HRM staf. Alleen de naam al: Human Resource, alsof je die moet uitputten! Dat is echt nog het industriële tijdperk.

    Zelforganisatie is waar de wereld naar op weg is en werkers aan toe zijn.

    ZZP-ers heb je dan niet meer nodig, want zo wil iedereen blijven, ook de ZZP-ers, die een gevolg hiervan zijn en niet de oorzaak!

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.