Om de campagne kracht bij te zetten heeft Zorg voor Beter de vier meest bizarre registraties verzameld, uit een totaal van 347 die tijdens schrap- en snapsessies zijn geïdentificeerd. Zo blijken er zorgorganisaties te zijn waar zakjes met watten gestickerd moeten worden, alsof deze net als etenswaar kunnen bederven. Een niet nader genaamd verzorgingshuis gebruikt daarnaast een afvinklijstje, waarop medewerkers moeten aankruisen of ze de dagelijkse controle van een zogeheten pluizenfilter hebben verricht.
Ronduit kafkaiaans is het formulier waarmee wijkverpleegkundigen cliënten toestemming vragen om eventuele risico’s te signaleren. Stel dat de klant een krabbel weigert, moet de wijkverpleegkundige dan maar geblinddoekt te werk gaan, want risicosignalering is toch deel van de dagelijkse werkroutine?
Slapend dossier
Minder idioot, maar misschien wel gebruikelijker, is overbodige dossiervoering. Zo verhaalt Zorg voor Beter van een thuiszorgorganisatie die naast het ECD en een papieren nooddossier bij de cliënt thuis, ook nog eens een ‘slapend dossier’ van de cliënt op kantoor blijkt bij te houden, met daarin nogmaals een ondertekend zorgplan en de zorgkaart.
Invullijstjes
Door deze voorbeelden te delen hoopt Zorg voor Beter zorgmedewerkers op het spoor te zetten van overbodige administratieve handelingen. Voor organisaties die er niet uit komen, heeft het kennisplein de tool ‘Reflecteren op registreren’ beschikbaar. ‘Zo ga je op een leuke manier met elkaar in discussie over welke regels jullie belangrijk vinden en waarom je iets bijhoudt’, aldus Zorg voor Beter.
Enigszins ironisch is het instrument wel; ongeveer de helft van de veertien pagina’s tellende brochure bestaat uit invullijstjes. Dan toch liever cartoons bij het koffieapparaat?