Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Zorgaanbieders kraken kwaliteitskader Zorginstituut

Brancheorganisatie van zorgaanbieders ActiZ vindt de uitwerking van het concept kwaliteitskader ‘erg teleurstellend’. Het is volgens de koepel niet alleen zó gedetailleerd dat het tot onoverkomelijke problemen in de dagelijkse praktijk zal leiden, maar het schiet bovendien het gestelde doel voorbij, schrijft de koepel in een persverklaring.
crisisthinkstock400.jpg

ActiZ waarschuwt dat de uitwerking van het kwaliteitskader het doel belemmert om tot een goede dialoog over kwaliteit in de ouderenzorg te komen. De zorg dat persoonlijke aandacht voor de cliënt door het kader zal verschuiven naar aandacht voor systemen, heeft ActiZ gisteren geuit aan het Zorginstituut.  

Dwingend systeem
‘ActiZ waardeert de beschreven uitgangspunten waarmee het Zorginstituut het kwaliteitskader start: de mens centraal, nadruk op leren en verbeteren, versterken van vertrouwen, minder bureaucratie. Deze uitgangspunten dragen naar ons idee bij aan een positieve ontwikkeling van de sector en daarmee aan de kwaliteit en veiligheid van zorg aan cliënten. Helaas worden deze uitgangspunten in het concept kwaliteitskader uitgewerkt in een dwingend en zeer gedetailleerd systeem van traditionele verantwoordingsdocumenten, die een extreme bureaucratisering en een toename van administratieve lasten in de hand werken. Daarbij komt dat in het concept kwaliteitskader een sterke verschuiving naar een medische invalshoek en dataverzameling naar voren komt. Een-en-ander leidt tot meer indirect werk en dus meer indirecte kosten, wat – bij gelijkblijvende tarieven en bekostiging – nadrukkelijk minder handen aan het bed betekent. Persoonlijke aandacht voor de cliënt verschuift naar aandacht voor systemen; een ontwikkeling die wij juist willen tegengaan.’

Personeelsnorm
Het Zorginstituut gaat in het concept kwaliteitskader ook in op de personeelssamenstelling. ActiZ schrijft dat uit onderzoek tot nu toe geen directe relatie tussen personeelssamenstelling en kwaliteit afgeleid kan worden. ‘Dit onderstreept de noodzaak om richtlijnen die hiervoor gezocht worden, nadrukkelijk context gebonden te laten zijn, en onderwerp van lokale verantwoording. Het Zorginstituut doet ‘voor de tussentijd’ een voorstel dat op een aantal punten onduidelijk is. Bovendien moeten eerst de bijbehorende financiële middelen er zijn én moet gezocht worden naar oplossingen voor de huidige en te verwachten arbeidsmarktproblematiek. Iets dat de sector niet alleen kan.’

Geen draagvlak
ActiZ heeft in haar reactie aan het Zorginstituut aangegeven dat zij het onbegrijpelijk vindt dat, na lange jaren van werken aan de kwaliteit van de langdurige zorg, het Zorginstituut nu een concept kwaliteitskader ter consultatie aan heeft geboden dat weer terugkeert op het pad van normering en controle. ‘En dat onze gehele sector op welgeteld één A4-tje daar binnen een week op moet reageren. Wat ons betreft kan dat niet de weg zijn. Bovendien zal beleid in deze vorm geen draagvlak hebben bij zorgorganisaties en daarmee een zeer slechte start maken. Wij raden de kwaliteitsraad van het Zorginstituut dan ook met klem aan de samenspraak met de veldpartijen te zoeken om tot een gezamenlijk gedragen en uitvoerbare uitwerking van de uitgangspunten te komen. Een uitwerking die de fraaie uitgangspunten recht doet en beter dient, en waarbij het Zorginstituut de doorzettingsmacht inzet om knopen door te hakken. Veel van onze leden en professionals hebben al aangegeven hier een bijdrage aan te willen leveren.’

Dossier Ouderenzorg
In het dossier ouderenzorg draait het om langer thuis wonen, verpleeghuizen en gezond blijven.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.