Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties4

Zorgaanbieders wachten af met overnemen TSN-klanten

Leden van Branchebelang Thuiszorg Nederland (BTN) en brancheorganisatie ActiZ zijn in principe bereid om klanten van het noodlijdende TSN-thuiszorg over te nemen. ‘Maar dat is pas aan de orde nadat er een faillissement is uitgesproken, nu is het nog te vroeg hiervoor’, aldus BTN-bestuurder Hans Buijing.
Zorgaanbieders wachten af met overnemen TSN-klanten

‘Er is pas afgelopen vrijdag uitstel van betaling aangevraagd en niemand weet nu al met welke oplossingen de bewindvoerder mogelijk kan komen’, zegt Buijing. ‘Over wat die oplossingen zouden kunnen zijn wordt van alles gezegd, van reddingsacties uit Den Haag tot sector brede reddingsplannen aan toe. Maar dat zijn vooralsnog geruchten en voor die tijd nemen wij gepaste afstand.’

Molensteen

De vraag blijft hoeveel klanten de leden van BTN eventueel over zouden kunnen nemen na een bankroet, zegt Buijing: ‘Dat ligt natuurlijk maar helemaal aan de regio en de aanbieder. De huishoudelijke hulp hing TSN als een molensteen om de nek en onze leden kunnen niet zonder meer die molensteen overnemen. De condities voor het leveren van huishoudelijke hulp zullen wel aangepast moeten worden. Een oplossing zoals de Huishoudelijke Hulp Toeslag (HHT) heeft nu wel bewezen gefaald.’

ActiZ

Een woordvoerder van brancheorganisatie ActiZ laat desgevraagd weten dat er momenteel ActiZ-leden worden benaderd om de medewerkers en cliënten van TSN over te nemen. ‘Gemeenten zijn onze leden aan het bellen voor oplossingen. We helpen graag maar voor ons staat ook boven water dat als we delen overnemen de condities wel anders moeten liggen. De bezuiniging op de huishoudelijke hulp bedroeg eerst 75 procent, toen is dat na onze lobby verzacht naar veertig procent en er ligt nog HHT-geld op de plank dus er zijn mogelijkheden bij gemeenten volgens ons. Zorgaanbieders zullen alleen kunnen leveren als  fatsoenlijke tarieven worden geboden.’

4 REACTIES

  1. Lees alle reacties
  2. Hallo, hoezo fatsoenlijke tarieven? Er worden fatsoenlijke tarieven gehanteerd door gemeenten. Ze zij zelfs aan de hoge kant voor poetswerk. Alleen willen thuiszorgaanbiederes hogere tarieven voor dit werk, waar schoonmaakbedrijven tarieven onder de 20 euro hanteren.
    Waarom richten gemeenten zich net naar deze bedrijven?

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.