Met ingang van 26 maart 2013 mag Boschoord geen nieuwe cliënten aan- of opnemen. De instelling moet binnen 24 uur alle cliënten en belangenbehartigers/contactpersonen informeren over dit besluit en hen zo nodig helpen bij de overgang naar een andere zorgaanbieder.
Basale processen
De basale zorgprocessen bij Boschoord zijn niet op orde volgens de IGZ. De inspectie heeft vastgesteld dat de zorgverleners niet direct worden aangestuurd en heeft er geen vertrouwen in dat dit op korte termijn verbetert. ‘Cliënten worden niet of nauwelijks betrokken bij het opstellen en vaststellen van het zorgplan en het inschakelen van een specialist ouderengeneeskunde blijft vaak achterwege. Het calamiteitenplan is verouderd, het hulpoproepsysteem werkt niet adequaat en in de afgelopen anderhalf jaar zijn er veel personeelswisselingen geweest.’
Overnamekandidaat
Op 13 maart stelde de inspectie tijdens een bezoek vast dat de in januari opgelegde verbetermaatregelen niet gerealiseerd waren. Omdat zich een overnamekandidaat meldde heeft de inspectie deze kandidaat enkele dagen de tijd gegeven om een plan van aanpak te maken en de ernstigste risico’s te inventariseren. Op 21 maart bleek dat de overname niet doorging, daarop heeft de inspectie besloten om Boschoord een bevel op te leggen.
Geen vertrouwen
De inspectie schrijft geen vertrouwen te hebben dat onder de leiding van de huidige directie binnen Boschoord de noodzakelijke verbeteringen kunnen worden gerealiseerd. Het bevel geldt voor zeven dagen en kan worden verlengd door de minister van VWS.
Goed dat de Inspectie kan ingrijpen (en dat ook doet), maar bij dit soort te kortkomingen in de straks gedecentraliseerde Awbz-zorg naar de Wmo kan de inspectie niet meer ingrijpen. En dan?
Als IGZ nu doorbijt, komen ze erachter dat Boschoord lang niet de enige is; er zijn nog honderden Boschoorden als ik de omschrijving lees waarop Boschoord heeft gefaald.