Volgens onderzoeksbureau Vernet dat de verzuimcijfers van 500 zorgorganisaties meet, bespaart De Vechtstreek met het terugbrengen van het verzuim zo’n 140.000 euro per jaar. In de zogenoemde Vernet Health Ranking scoort De Vechtstreek een rapportcijfer van 9.
Beseffen
Vechtstreek HR-adviseur Annelies Nouwens over de verzuimaanpak: ‘Het begint bij bewustwording. We hebben op veel bijeenkomsten met de werkvloer en met leidinggevenden gepraat over wat nu eigenlijk verzuim is en wat verzuim voor de organisatie betekent. Mensen beseften dat vaak verzuim werd aangevraagd voor situaties die niets met ziekte te maken hadden. In trainingen aan leidinggevenden legden we bovendien uit dat een verzuimmelding in essentie een verzoek tot loondoorbetaling is.’
Streefdatum
Met de bewustwording kwam een nieuwe systematiek in huis, zegt Vechtstreek bestuurder Peter van der Meer: ‘Medewerkers melden hun verzuim digitaal bij hun leidinggevende. Die kan op basis van de ingevulde vragen van de werknemer een inschatting maken van de aard van het verzuim en ook – niet onbelangrijk – hoe het verzuim financieel wordt afgewikkeld. De leidinggevende neemt volgens het protocol binnen 24 uur met de verzuimende medewerker contact op voor het vaststellen van een streefdatum waarop de verzuimende medewerker weer aan de slag kan.’
Bedrijfsarts
Van essentieel belang in de aanpak is dat de bedrijfsarts een andere positie heeft gekregen. Nouwens: ‘De bedrijfsarts bepaalt niet langer wat er gebeurt. De leidinggevende heeft de regie. Onze OR ondersteunt dit nieuwe accent. Pas na een verzuim van zes weken is – conform de Wet verbetering poortwachter – de bedrijfsarts aan zet. Concreet betekent dit dat hij bij ons een een halve dag per maand spreekuur houdt.’