Zorgverzekeraars blokkeren route naar geschilleninstantie zorgcontractering’

Zorgverzekeraars werpen onnodige blokkades op voor zorgaanbieders die naar de geschilleninstantie zorgcontractering willen stappen. Verzekeraars ontkennen het verwijt van advocaten.
mediation
Foto: Fotolia

Bij conflicten over de zorginkoop kunnen zorgverzekeraars en zorgaanbieders naar de onafhankelijke geschilleninstantie zorgcontractering. De minister van VWS verwijst steevast naar de geschilleninstantie bij Kamervragen over de zorginkoop en cliëntenstops. Minister Bruno Bruins deed dat bijvoorbeeld in het conflict van verloskundigen met zorgverzekeraars afgelopen najaar. En in oktober 2017 verwees toenmalig staatssecretaris van VWS Martin van Rijn thuiszorgaanbieders naar de geschilleninstantie. Maar in de zorgsector is de instantie een vrijwel onbekend fenomeen. Dat beeld doemt op uit een achtergrondartikel dat is verschenen in het mei-nummer van Zorgvisie Magazine.

Geschillenstantie zorgcontractering: laagdrempelige conflictoplossing

De geschilleninstantie zorgcontractering is in 2015 door 26 veldpartijen opgericht op aandringen van vooral kleine zorgaanbieders. Als zorgverzekeraars en zorgaanbieders botsen bij de zorginkoop zouden ze naar de geschilleninstantie kunnen gaan. De bedoeling is dat die een laagdrempelig alternatief is voor een gang naar de rechter. Partijen kunnen er terecht voor mediation, een bindend advies of arbitrage. Alles op vertrouwelijke basis.

Geschillenstantie zorgcontractering: één bindende uitspraak

De pretentie van een laagdrempelig alternatief heeft de geschilleninstantie zorgcontractering vooralsnog niet kunnen waarmaken. In de afgelopen drie jaar heeft de instantie, ondergebracht bij het Nederlands Arbitrage Instituut (NAI), in slechts één casus een bindende uitspraak gedaan. Dat er zo weinig zaken zijn, komt vooral doordat zorgverzekeraars de boot afhouden. Dat zeggen de advocaten Jaap Sijmons (Nysingh advocaten) en Diederik Schrijvershof (Maverick advocaten) in het mei-nummer van Zorgvisie magazine.

Drie nieuwe zaken voor geschilleninstantie zorgcontractering

Zorgverzekeraars ontkennen het verwijt. Van het frustreren van de route naar de geschilleninstantie is in hun ogen absoluut geen sprake. Ook bij het NAI is onwil van verzekeraars onbekend. En toeval of niet, tijdens het schrijven van dit artikel, meldt het NAI dat er de afgelopen maanden in 2018 maar liefs drie nieuwe zaken zijn bijgekomen. Wie weet komt de geschilleninstantie zorgcontractering dit jaar dus echt op stoom. Volgens advocaat Aurélie Mingels (Loyens & Loeff) is de geschilleninstantie vooral geschikt voor kleine zorgaanbieders. Lees het hele achtergrondverhaal ‘Onbekend maakt onbemind’ in Zorgvisie Magazine met interviews met Mingels, Sijmons, Schrijvershof, NAI-directeur Fredy van Hombracht, ZN en CZ.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.