Zorgverzekeraars duperen patiënten

Zorgverzekeraars stellen beperkende voorwaarden aan zorgverleners. Daardoor krijgen patiënten niet altijd de zorg waar ze in hun polis recht op hebben.
Verbodsbord.jpeg

Zorgverzekeraars beperken het aantal behandelingen of de duur ervan, op straffe van een boete of opzeggen van het contract. Dat zeggen artsen, fysiotherapeuten, psychologen en paramedici die hebben meegedaan aan een peiling door de Consumentenbond en de VvAA. Ruim driekwart van de zorgverleners kan door beperkende voorwaarden van zorgverzekeraars steeds vaker niet de behandeling geven die zij als professional nodig vinden. Het onderzoek is gehouden onder 25 duizend medici en paramedici. De respons was krap zeven procent.

Omzetplafond
Drie kwart van de ondervraagde medisch specialisten zegt negatieve gevolgen te ondervinden van het ‘omzetplafond’ waardoor zij patiënten moeten weigeren. Ook fysiotherapeuten geven aan soms nieuwe patiënten te moeten wegsturen. Vrijwel alle apothekers stellen dat ze vanwege het zogenoemde ‘preferentiebeleid’ vaak medicijnen moeten leveren die volgens hen voor de patiënt niet het beste zijn.

Vertrouwensrelatie
‘Via de contractvoorwaarden gaat de verzekeraar op de stoel van de zorgverlener zitten’, zegt Edwin Brugman, directeur Kennismanagement en Netwerken van VvAA. ‘Dat bevordert de benodigde vertrouwensrelatie tussen arts en patiënt niet. Afspraken mogen nooit ten koste gaan van aandacht van de zorgverlener en de zorg voor de patiënt. Zorgverzekeraars moeten daarom per direct stoppen met omzetplafonds.’

Zorginkoop
De meeste beperkende voorwaarden ervaren zorgverleners bij de grote zorgverzekeraars. Driekwart van de zorgverleners sluit contracten met een of meerdere zorgverzekeraars. Een kwart van de zorgverleners sluit helemaal geen contracten, meestal doen ze dat bewust. Verzekerden met een naturapolis, budgetpolis of combinatiepolis krijgen zorg dan vaak niet volledig vergoed of de zorgverlener of instelling betaalt ‘uit eigen zak’ bij. Verzekerden met een restitutiepolis krijgen de zorg meestal wel vergoed.

Aanvullende verzekering
Bart Combée, directeur Consumentenbond: ‘Het is voor de Consumentenbond onacceptabel dat zorgverzekeraars aanvullende zorgverzekeringen blijven aanbieden met bijvoorbeeld dertig fysiotherapiebehandelingen extra, terwijl zorgverleners vanwege hun werkcontract nog niet de helft kunnen geven.’

‘Geheime’ beperkingen
De Consumentenbond en VvAA willen dat beperkende afspraken glashelder zijn en willen een einde aan ‘geheime’ beperkingen. Verzekerden moeten de zorg krijgen waarvoor ze hebben betaald, van de zorgaanbieder voor wie ze hebben gekozen. Nu is er vaak onduidelijkheid, bijvoorbeeld omdat twee op de drie zorgverleners aangeeft dat ze een geheimhoudingsplicht in hun contract hebben. 

Dossier Zorginkoop
Zorgverzekeraars kopen zorg in bij zorgaanbieders. De contractonderhandelingen verlopen niet altijd even gemakkelijk. Hoe het de partijen vergaat, leest u in het dossier Zorginkoop.
Lees meer >>

4 REACTIES

  1. Lees alle reacties
  2. Helaas is sprake van een "rammelrapport". Meer dan 95 procent van de benaderde zorgverleners heeft de enquête niet ingevuld. Bovendien is zeer waarschijnlijk sprake van een forse “selection bias”. Als een student van mij dan met zo’n conclusie zou komen, dan krijgt die een onvoldoende.

  3. Laat de afspraken gewoon transparant zijn, dan kiest de verzekerde wel met zijn voeten. Als je als verzekerde weet dat ZV X de behandelindex voor jouw aandoening op 10 behandelingen stelt, terwijl jij er 16 per jaar nodig hebt, moet je daar dus niet zijn. Is het voor iedereen helder.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.