Uit onderzoek van de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) blijkt dat 26 van de 50 onderzochte nieuwe thuiszorgaanbieders na een bezoek van de IGJ nog steeds niet aan alle eisen voldoet. Deels gaat het om administratieve zaken die niet direct van invloed zijn op de kwaliteit van zorg. Waar dat wel het geval heeft de IGJ een herbezoek gepland. Bij één van de zorgaanbieders waar sprake is van ernstige risico’s neemt de IGJ een zwaardere maatregel zoals verscherpt toezicht.
Onbekend met regels
Dat schrijft minister Hugo de Jonge van VWS in antwoorden op Kamervragen naar aanleiding van berichtgeving van de Consumentenbond over de kwaliteit van zorg in thuiszorginstellingen. Hieruit bleek dat thuiszorginstellingen niet voldoen aan de regels om veilige en goede zorg te garanderen en de IGJ haar mogelijkheden om op te treden niet benut. De minister onderschrijft de conclusies van de Consumentenbond dat de meeste nieuwe zorgaanbieders bij een eerste inspectiebezoek niet aan alle eisen voldoen. Veel nieuwe zorgaanbieders kennen de regels vaak niet en weten niet hoe zij die regels moeten toepassen. De minister kondigt een brief aan de Tweede Kamer aan waarin hij nader ingaat op de te ondernemen acties naar aanleiding van het onderzoek dat de Consumentenbond heeft gepubliceerd.
Meldplicht Wtza
De Wet toetreding zorgaanbieders (Wtza) moet ervoor zorgen dat de IGJ nieuwe zorgaanbieders eerder in het vizier krijgt, zo vervolgt de minister in zijn brief. Nieuwe zorgaanbieders komen volgens de minister nu pas in beeld bij de IGJ als ze al enige en soms langere tijd zijn begonnen met het leveren van zorg. De Wtza bevat een meldplicht voor alle nieuwe zorgaanbieders die zorg gaan bieden zoals omschreven in de Wet kwaliteit en geschillen zorg (Wkkgz). Deze meldplicht moet ertoe leiden dat nieuwe zorgaanbieders zich al voor de start van de zorgverlening bewust zijn van voorwaarden voor goede zorg en hun verantwoordelijkheid hiervoor.
Wie zijn die 26 zorgaanbieders?