In het onderzoek van MediQuest zijn ruim 14.000 oordelen uit de periode 2011 tot en met 2013 van meer dan duizend huisartsen verzameld over elf specialismen in 68 ziekenhuislocaties. Huisartsen beoordeelden de zorg op zes aspecten.
Ketenzorg
Uit het onderzoek blijkt dat de communicatie tussen huisarts en ziekenhuis gebreken vertoont. Zelfs bij bestaande ketenzorg, zoals diabetes en cardiovasculaire aandoeningen,lukt het niet om de uitwisseling van informatie soepel te laten verlopen tussen artsen en ziekenhuizen.
Oogheelkunde het slechtst
Huisartsen geven gemiddeld de hoogste waardering aan communicatie en informatievoorziening bij kindergeneeskunde. Oogheelkunde kent voor dit aspect de laagste gemiddelde tevredenheidsscore. De resultaten laten zien dat er binnen elk ziekenhuis grote verschillen in beoordeling van communicatie per specialisme zijn. Dit biedt volgens MediQuest afdelingen de mogelijkheid om bij elkaar te kijken en te leren waar en hoe verbetering mogelijk is, en hoe bestaande patronen doorbroken kunnen worden om betere afstemming in de keten tot stand te brengen.
Afstemming
‘Wanneer zorgverleners samenwerken en de zorg doeltreffender inrichten, leidt dit tot betere kwaliteit van zorg, lagere kosten en een hogere patiëntveiligheid, bijvoorbeeld door betere medicatieoverdracht’, zegt Jon Schaefer, directeur van MediQuest. ‘De afstemming tussen verschillende zorgverleners is het gebied waar nog heel veel winst te behalen valt om de zorg kwalitatief beter en doelmatiger te maken.’
Ik ben het met Arnoud eens. Ook ben ik benieuwd hoe de ziekenhuisartsen de communicatie en informatievoorziening vanuit de huisartsen beoordelen. Communicatie komt meestal van 2 kanten.
Bij een onderzoek hoort een rapport zodat anderen er kennis van kunnen nemen en de conclusies van de onderzoeker kunnen toetsen. Hier wordt helaas een reclameboodschap van MediQuest gebracht als nieuws.
Geweldig . Hier is weer een wiel uitgevonden , waarbij geconstateerd is dat er toch een verbinding moet zijn tussen AS en VELG . Inderdaad . Deze communicatie loopt te vaak SPAAK .