Zorgorganisaties moeten zich nu richten op een gelijkwaardig samenspel tussen professionals, naasten en vrijwilligers. “Anders gaat de wal het schip keren”, waarschuwt ‘s Heeren Loo-bestuurder en RVS-raadslid Ageeth Ouwehand. Tijdens het Zorgvisie-congres Formele en informele zorg deelt ze handvatten voor een succesvolle samenwerking.
De interpretatie van zorg is de
Dit betoog voegt zich in de groeiende rij van supporters van de opvatting dat de burger/cliënt/consument/patiënt e/o diens ondersteuner(s) meer en meer bij moeten dragen aan de eigen behoefte aan het gebruik van diensten en goederen. In de zorgsector is het sinds enige jaren bon ton. Het doet mij denken aan een vergelijking met de woningbouwsector. Daar is al sinds vele jaren sprake van tekortschieten van de aanbodzijde. Zou het dan geen goed idee zijn als de woningzoekenden zich actief met de bouw van de eigen woning zouden bemoeien van locatiekeuze, grondaankoop, ontwerp t/m bouw en financiering. Nu is het overwegend een kwestie van overheid en professionals (provinciale, regionale en gemeentelijke overheden, grondeigenaren, hypotheekintermediairs/-verschaffers, architecten, aannemers. tuinarchitecten/hoveniers). Dat moet naar het voorbeeld van het streven in de zorgsector toch anders kunnen? Waarom gebeurt dat op uitzonderingen van collectieve projecten na niet? Misschien goed om dat eens goed te analyseren alvorens een mogelijk dwaalspoor wordt gevolgd.
Hans Hof, HMC Management Consultancy/Profs4Zorg, 30-04-2025