De manier waarop gemeenten de zorg optuigen veroorzaakt volgens De Blok extra complexiteit die vervolgens weer om coördinatie vraagt. ‘Met de huidige ingewikkelde aanbestedingsprocedures en verantwoordingsmechanismen creëer je een omgeving waar veel coördinatie en management nodig is. Dat is het tegenovergestelde van wat je zou moeten willen.’
Zo eenvoudig mogelijk
De transitie zou wat De Blok betreft moeten gaan over het op een nieuwe manier oplossen van maatschappelijke problemen. ‘Dat vraagt een andere rol van de professional en een andere benadering van mensen die zorg nodig hebben. De vraag is vooral wat je nodig hebt om het probleem op te lossen. Een goede vakman of vakvrouw met een aantal collega’s is vaak voldoende. Wat wij bij Buurtzorg proberen te laten zien is dat je wijkverpleegkundige en verzorgende gewoon hun werk moet laten doen met zo eenvoudig mogelijke regelgeving. Je moet moeten leren meebewegen met een wijk, en daarin moet je zorgen dat je een zo compleet mogelijke vakman of –vrouw wordt. En als je dat doet met collega’s die er ook zo over denken, creëer je nieuwe oplossingen en mensen die zelfbewust in hun vak staan.’
Lees meer
Lees het uitgebreide artikel op Nursing.nl of bekijk het vakblad TvZ waarin het interview is gepubliceerd
Het enige dat verandert is per 1 januari is dat de factuur naar een ander adres gestuurd moet worden en dat we in plaats van met 1 zorgkantoor nu te maken hebben met 154 gemeenten, 32 zorgverzekeraars en duizenden nieuwe productcodes. En opdrachtgevers (gemeenten) die hun eigen deadlines nooit halen, maar jou wel uitsluiten van aanbesteding als je 1 minuut te laat een formuliertje inlevert. En ICT die 0,0 op orde is, hoewel dat wel was toegezegd (in ruil voor beloften van zorgaanbieders om akkoord te gaan met de bezuinigingen).
De gemeenten spelen CIZ’tje met mensen die overal en nergens vandaan komen (UWV, Sociale Dienst, overal waar de gemeenten mensen over hebben). Ze willen alleen maar zaken doen met grote partijen, de kleinschalige zorgondernemers laten ze links liggen. Veel te ingewikkeld, al die kleine boertjes. Maar wat wil je, als een middelgrote gemeente als Apeldoorn al contracten heeft met 165 zorgaanbieders!
De hele transitie heeft minimaal € 1,5 miljard gekost.
Ik bewonder de Blok om zijn uithoudingsvermogen om met een roeiboot met buitenboordmotor een mammoettanker uit zijn koers te trekken.
Hij heeft zò gelijk, maar knaagt ook zò aan gevestigde posities van grote ‘jongens’, beleidsmakers, adviseurs en log gegroeide aanbieders, dat hij nog heel vaak brandstof zal moeten bijtanken voordat die tanker überhaupt maar een heel klein beetje zal bijdraaien. Ik wens hem daarbij alle morele steun toe en waar nodig kan hij een beroep doen op mijn creativiteit en innovatieve energie.
De Blok heeft gelijk om simpel & dichtbij moet je het werk organiseren. Wat Buurtzorg is deze zorgvernieuwing / transitie tegen heeft is dat zijn bedrijf geen aanvullende bijdrage levert aan de participatie lokaal.
Juist zorginstellingen met gebouwen / locaties kunnen een waardevolle
rol spelen in het delen van een locaties tbv. de lokale samenleving. Het kan maar het gebeurd nog veel te weinig! Het hokjes denken in de zorg heeft geen meerwaarde voor de samenleving!
Dat de transitie flauwekul is hoeven we niet over te discusseren, wat me wel opvalt is dat de heer de Blok nog steeds in een fantasiewereld leeft.
Sommige mensen beschikken gelukkig nog over no nonsense inzichten. A rare commodity in Nederland.
De ambtenaren benadrukken altijd dat transitie alleen maar overheveling is van de ene bestuurslaag naar de andere, de transformatie waar de Blok op doelt en die hard nodig is, die komt pas in de jaren daarna. Helaas… Want de belangrijkste transformatie die toch wel bereikt is in korte tijd is inderdaad een flinke mate van bureaucratie erbij.
Natuurlijk heeft Jos gelijk. Hopelijk heeft hij wat tijd over om zijn visie op al die gemeenteambtenaren over te brengen……