Exclusief toegankelijk Registreer voor toegang tot Zorgvisie.nl Lees meer

Wmo-cliënten zelfstandiger dankzij Wmo

Ondersteuning uit de Wmo helpt, zo blijkt uit tevredenheidsonderzoek van SGBO. Ruim 90 procent van de ondervraagden zegt langer zelfstandig te kunnen wonen en beter te kunnen deelnemen aan de samenleving, dankzij de ondersteuning. De kwaliteit is goed, zo oordeelt een grote meerderheid. Ook krijgt men wat wordt verwacht.

In opdracht van 204 gemeenten voerde SGBO tevredenheidsonderzoek uit onder Wmo-cliënten. Het onderzoek richtte zich op mensen met hulp bij het huishouden en gehandicaptenvoorzieningen. De bereidwilligheid om deel te nemen was groot, bijna 60.000 mensen hebben de vragenlijst ingevuld.

Personeelswisselingen thuiszorg

Opvallend is de tevredenheid over de hulp bij het huishouden: het gemiddelde rapportcijfer is een 8,1. Op basis van zijn onderzoekservaring beoordeelt SGBO dit als een zeer hoge score, zeker gezien alle publiciteit rond hulp bij het huishouden. Vooral de mensen die de hulp leveren, krijgen veel complimenten. 97 procent van de cliënten zegt dat medewerkers aandacht en interesse tonen voor hun cliënten. Ook werkt men snel en efficiënt, zo oordeelt 91 procent van de cliënten. Het afgelopen jaar was er veel onrust over wisselende medewerkers bij zorginstellingen. Uit het onderzoek blijkt dat een vijfde van de cliënten hier last van heeft gehad. Ondanks personeelswisselingen blijken thuiszorgorganisaties goed in staat de hulp te plannen, hierover is 94 procent tevreden.

Herindicatie zorg

Veel cliënten moesten door de komst van de Wmo opnieuw worden geïndiceerd. De herindicatie was een omvangrijke opdracht voor gemeenten. Zij moesten in korte tijd honderden indicaties stellen. Voor hen was het spannend hoe hun cliënten hierover zouden oordelen. Uit het onderzoek blijkt dat de belasting voor de meeste cliënten beperkt is gebleven, 87 procent van de cliënten oordeelde positief over de indicatiestelling. In het onderzoek is ook gevraagd naar de samenwerking tussen mantelzorgers en thuishulpen. Deze blijken elkaar in 64 procent van de gevallen zelden of nooit te spreken. Dat is jammer, want de thuishulp kan ook de mantelzorger ontlasten. SGBO adviseert voor een betere afstemming tussen mantelzorgers en thuishulpen, dit vergroot de kwaliteit en het effect van de ondersteuning.

Wmo-raad

Het onderzoek richtte zich ook op hulpmiddelen en woonvoorzieningen voor mensen met lichamelijke beperkingen. Doorgaans zijn cliënten hierover positief. Vooral over rolstoelen en woonvoorzieningen is ruim 90 procent tevreden. Over de hoogte van vergoedingen voor vervoer en verhuizen zijn cliënten minder tevreden. Een kwart van de cliënten oordeelt hierover negatief. Ook is gevraagd naar de Wmo-raad. De bekendheid onder cliënten blijkt beperkt: twee derde van de cliënten heeft nooit van de Wmo-raad gehoord. SGBO ziet hier een duidelijke opdracht voor Wmo-raden: zorg dat je achterban je kent en weet te vinden. De cliënten die wél bekend zijn met de raden oordelen doorgaans positief. Ruim 80 procent is tevreden over de mate waarin de raad opkomt voor het cliëntbelang. (SGBO)

Lees ook:

Download het rapport
Cliënten en gemeenten: ‘Wmo anders aanpakken’
Bussemaker past Wmo aan
Wmo-dossier

Administrator

Gerelateerde tags

Of registreer u om te kunnen reageren.

Zorgvisie is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden