Exclusief toegankelijk Registreer voor toegang tot Zorgvisie.nl Lees meer

Een regionaal zorgnetwerk in vijf stappen

Communicatie in de zorg is complex, aldus Marco Zoetekouw, adviseur bij M&I Partners en interim directeur van RijnmondNet. En dat zit 'm niet zozeer in de techniek maar heeft onder meer te maken met het groot aantal betrokken partijen met ook nog eens tegengestelde belangen. Tijdens de HIMSS in Atlanta vertelde hij hoe je desalniettemin in vijf praktische stappen tot een regionaal zorgnetwerk komt.

Niet beperken tot eigen regio

Allereerst stelde Zoetekouw dat je juist bij een regionaal zorgnetwerk een brede kijk moet hebben op zorgcommunicatie en je niet alleen moet beperken tot de eigen regio. Want dat leidt onherroepelijk tot eilandvorming. Ook benadrukte Zoetekouw dat hij niets ziet in het benadrukken van de tegenstelling tussen het regionaal zorgnetwerk en het landelijk EPD. Hij wees erop dat het landelijk EPD veel goeds heeft gebracht voor de regionale zorgnetwerken, zoals het BSN en standaarden voor beveiliging en privacy. In de Verenigde Staten, zo heeft hij geleerd tijdens de HIMSS, zijn ze bij de zorgnetwerken veel geld kwijt om alleen maar de patiënt te kunnen identificeren omdat ze niet zoiets hebben als het BSN.

'Niet de bloemetjes de grond intrappen'

De eerste stap bij de vorming van een regionaal zorgnetwerk is het op papier zetten van visie, aldus Zoetekouw. Daar trek je een of twee maanden vooruit waarbij je ook goed in beeld brengt wat de belangen van de verschillende partijen zijn. Vervolgens pluk je het laaghangend fruit om het enthousiasme erin te houden. Derde stap is het vormen van een platform om het geheel wat body te geven. Trap ook vooral niet, stap vier, de bestaande 'bloemetjes' de grond in. Als iets goed werkt laat het dan voorlopig werken, is het advies van Zoetekouw. Vervolgens, stap vijf, evalueer en stel bij. (ICTzorg – Mario Gibbels)

Mario Gibbels

Of registreer u om te kunnen reageren.

Zorgvisie is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden