Exclusief toegankelijk Registreer voor toegang tot Zorgvisie.nl Lees meer

GGZ NHN test crisisdienstauto

Samen met de Ambulancedienst Noord-Holland-Noord (NHN) start GGZ NHN op 1 maart een pilot voor het vervoer van psychiatrische patiënten in een crisisdienstauto. Het is de enige pilot die VWS op dit moment toestaat, naast de inzet van een psycholance.
Crisisdienstauto-400.jpg
Martin Smeekes (bestuurder Ambulancedienst NHN) en Marijke van Putten (bestuurder GGZ NHN) bij de crisisdienstauto.

De crisisdienstauto wordt ingezet bij psychiatrische cliënten die weliswaar onder begeleiding van een professional van huis naar een instelling vervoerd moeten worden, maar waarbij geen sprake is van fysiek medische problemen of dreigend gevaar. De auto is volgens GGZ NHN en de Ambulancedienst NHN niet te herkennen als ambulance of ggz-voertuig, daardoor denken ze dat cliënten hem minder stigmatiserend zullen vinden.

Voordelen crisisdienstauto
Ook wat betreft de duur van het vervoer levert  de crisisdienstauto volgens de aanbieders voordelen op. De meldkamer van de ambulancedienst in de regio ontvangt jaarlijks zo'n 1100 oproeperen voor psychiatrische cliënten. Op dit moment moet de crisisdienst eerst naar de cliënt toe en daar via de meldkamer een ambulance oproepen voor het vervoer naar een instelling. Tot de ambulance er is blijft de crisisdienst bij de cliënt en daarna rijden de medewerkers achter de ambulance aan naar de instelling. Daar nemen ze de zorg weer over van de ambulanceverpleegkundigen. ‘In de huidige situatie is vaak sprake van een lange wachttijd tot de ambulance arriveert terwijl de crisisdienstmedewerkers ter plaatse zijn en de stress voor de cliënt oploopt. Er vinden vaak meerdere overdrachten plaats tussen de collega’s van de crisisdienst en de ambulancedienst’, melden de partners. ‘Dit wordt als inefficiënt en cliëntonvriendelijk ervaren. Indirect wordt er door dit initiatief minder beslag gelegd op de ambulancecapaciteit, wat de paraatheid voor acute zorg voor inwoners van Noord-Holland-Noord ten goede komt.’

Test vanaf maart
Vanaf maart wordt na een melding bekeken welk vervoersmiddel het best past bij de situatie. Als er geen spoed is, de cliënt fysiek niks mankeert en er geen gevaar dreigt, wordt de crisisdienstauto ingeschakeld. Voor de zekerheid zit daar wel een noodknop in, zodat de politie snel kan worden opgeroepen als dat nodig is. Ook rijden er standaard medewerkers van GGZ NHN, een arts en een psychiatrisch verpleegkundige mee. Familieleden van de cliënt kunnen eventueel ook meerijden in de crisisdienstauto.

In september liet de politie weten te willen stoppen met het vervoer van verwarde personen. Minister Schippers heeft gemeenten daarna de regie gegeven over het vinden van een alternatieve vervoerswijze, maar ook de ggz is bezig met oplossingen. In sommige regio's wordt er al gewerkt met een psycholance, maar dit is volgens GGZ Nederland niet overal realiseerbaar. De crisisdienstauto is op dit moment naast de psycholance het enige vervoersmiddel waar een pilot mee mag worden uitgevoerd van VWS.

Dossier geestelijke gezondheidszorg Dossier met nieuws, opinie en achtergrond over de geestelijke gezondheidszorg (ggz). De artikelen gaan onder andere over de diverse zorgorganisaties, beddenreductie, e-health in en bekostiging van de ggz. Lees meer >>

Of registreer u om te kunnen reageren.