Exclusief toegankelijk Registreer voor toegang tot Zorgvisie.nl Lees meer

Waardigheid en trots: een open deur

De Taskforce Waardigheid en trots heeft eind vorige week het concept Kwaliteitskader Verpleegzorg uitgebracht. De cliënt moet centraal staan en regie houden over zijn eigen leven, zo stelt het team onder meer. Maar is dit inmiddels geen open deur?
Profielfoto.jpg

Het Kwaliteitskader komt voort uit het programma ‘Waardigheid en Trots’, een initiatief van staatssecretaris Van Rijn om de kwaliteit van de verpleegzorg te verbeteren. Niet alle verpleeghuizen bleken even goede zorg te kunnen leveren, dus werd een Taskforce Waardigheid en trots in het leven geroepen om de kwaliteit van de verpleegzorg onder de loep te nemen. Eind vorige week presenteerde deze taskforce haar concept Kwaliteitskader. De reacties zijn positief, maar na het lezen van het stuk rijst de vraag wat de taskforce nou concreet voor ogen heeft.

Begrip voor cliënt
De taskforce stelt in het concept onder meer voor: behoud van eigen regie van de cliënt, een veilige en respectvolle omgeving waarin cliënten zoveel mogelijk eigen keuzes kunnen maken en deskundige, communicatieve professionals op de werkvloer. Er moet begrip zijn voor de cliënt, waarbij de zorgverleners letten op vragen als ‘kennen medewerkers mij en mijn verhaal, mijn behoeften en wensen en mijn zorgen en problemen?’ Niks nieuws onder de zon dus eigenlijk. Met een hoop mooie woorden wordt weinig gezegd, concrete handvatten en tips geeft de taskforce niet.

Communicatie met cliënten
Dat de bewoording vaag is, hoort er een beetje bij volgens de specialisten van Verenso, die meeschreven aan het concept. ‘Het is meer gericht op het individu en minder op het totaal, dan loop je het risico dat het Kwaliteitskader wat vaag wordt. Het grote verschil met het vorige kader is dat we niet uitgegaan zijn van afvinklijsten en indicatoren, maar van de wens van de cliënt. We willen dat het gesprek met hen wordt aangegaan, dat er aan careplanning wordt gedaan.’

Mooie woorden
Concrete handvatten of tips staan er dus niet in het concept Kwaliteitskader. Hopelijk inspireert het de verpleeghuizen wel om werk te maken van kwaliteit. Anders blijft het bij mooie woorden.

Of registreer u om te kunnen reageren.

Zorgvisie is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden