Exclusief toegankelijk Registreer voor toegang tot Zorgvisie.nl Lees meer

Van Boxtel kaart risicoverevening aan

Zorgverzekeraars selecteren in toenemende mate aan de deur. Dat ondermijnt de solidariteit die aan de basis staat van het zorgstelsel. Dat zegt Roger van Boxtel, topman van zorgverzekeraar Menzis, donderdag in een interview met de Volkskrant. Hij kondigt in het gesprek ook aan in april op te stappen als bestuursvoorzitter, na ruim 10 jaar aan het roer van de verzekeraar te hebben gestaan.
Van Boxtel kaart risicoverevening aan
Foto: Koen van Weel / Sander Koning

Verzekeraars mogen mensen niet weigeren voor een basisverzekering. Maar ze mogen tot op zekere hoogte wel selecteren voor een aanvullende verzekering. Omdat vrijwel iedereen een basis- en een aanvullende verzekering bij dezelfde verzekeraar afsluit, betekent dit dat ook voor de basisverzekering een indirecte selectie plaatsvindt, zegt Van Boxtel. Verzekeraars die ook mensen met lagere inkomens uit armere wijken opnemen, krijgen het financieel moeilijker. Dat komt omdat ze vaker hogere rekeningen moeten betalen en omdat ze van de Europese Unie extra vermogen moeten opbouwen.

Risicoselectie

Van Boxtel roept verzekeraars op 'maat te houden' met de 'risicoselectie' aan de poort. Ook vindt hij dat de Nationale Zorgautoriteit (NZa) veel strenger moet zijn als dit toch gebeurt.  'De NZa deelt een gele kaart uit, maar die rode trekken ze niet. Ik vind: laat als toezichthouder je tanden zien.'

Afscheid

Eerder deze maand kondigde de 60-jarige Van Boxtel al aan af te zien van een tweede termijn als fractieleider van D66 in de Eerste Kamer. Nu blijkt dat hij ook Menzis gaat verlaten. Wat hij nu gaat doen is nog niet bekend. Achter de geraniums verdwijnen zit er in ieder geval niet in. '60 is het nieuwe 40! Ik ben toe aan een nieuwe uitdaging.' (ANP)

Eén reactie

  • anhjansen2

    Risicoselectie is volgens de Minister toegestaan in de Zvw. Zij stelt dat de acceptatie plicht voorziet in voorkoming van risicoselectie in de basisverzekering. De Zvw kent geen verbod op risico selectie en de NZa ziet er niet op toe.

    R v Boxtel maakt bij vertrek de balans op en waarschuwt. Waarom nu? Waarom niet bij aanvang van het experiment Zorgstelsel 2006? Wat hij nu stelt was in 2006 al bekend. Nu komt het wel heel sterk over als even nog snel het stoepje schoonvegen om met schone handen de nieuwe uitdaging aan te kunnen gaan.

    De risicoverevening wordt door de Minister, VWS, bewust imperfect gemaakt en gehouden om de verzekeraars te dwingen tot 'doelmatige' zorginkoop. Prijs is leidend in het systeemmodel. Betere kwaliteit voor een hogere prijs zit er dus niet in. Voorzienbare verlieslatende verplicht verzekerden dwingen de verzekeraars tot doelmatigheid en scherpe zorginkoop. Het budget wordt immers bepaald door de Minister en verzekeraars kunnen in theorie hun eigen premies vaststellen, maar in de praktijk is het de Minister die het BKZ bepaald en bewaakt en desnoods ingrijpt met het MBI. De rekenpremie is het BKZ!

    Wim Groot zei het onlangs openlijk: verzekeraars lopen in Nederland geen enkel risico. Dat is inherent aan de gesloten markt en het BKZ en het MBI. Toegevoegde waarde van een verzekeraar is dan ook nul en zelfs negatief; de administratieve lastendruk blijft maar toenemen.

    En nieuwe uitdaging? Wordt maar eens voorzitter van de KNMP.

Of registreer u om te kunnen reageren.

Zorgvisie is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden