Omdat de meeste gemeenten allerlei verschillende eisen stellen aan zorg, moeten thuiszorgbedrijven voor iedere gemeente een aparte offerte maken. De kosten hiervan moeten thuiszorginstellingen betalen met het premiegeld uit de AWBZ-verzekering.
Offerte
ActiZ becijfert de gemiddelde kosten per aanbesteding op 12.500 euro. Daarvan is 10 duizend euro voor het maken van de offerte en 2.500 euro voor juridisch advies. Branchevereniging BTN gaat uit van 100 duizend euro aan kosten.
Oplopende kosten
Gemeenten zijn sinds ingang van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (Wmo) begin dit jaar verantwoordelijk voor de verstrekking van huishoudelijke hulp aan hulpbehoevenden en hebben dat werk aanbesteed bij zorgorganisaties. De verwachting is dat de kosten van de invoering van marktwerking in de thuiszorg verder zullen oplopen doordat de grootste uitgaven pas worden gedaan nadat de gunningen binnen zijn. Zo moeten de administratieve systemen nog op elkaar worden afgestemd. (ZorgVisie – Volkskrant)