Het onderzoek heeft plaatsgevonden onder ruim 1900 budgethouders verdeeld over alle zorgkantoren.
Onduidelijke formulieren
Hoewel budgethouders zich voldoende voorbereiden o het aanvragen van een pgb, vindt circa 30 procent van de respondenten het onduidelijk hoe ze een pgb moeten aanvragen. Ze geven aan dat het aanmeldingsformulier niet gemakkelijk in te vullen is. Hetzelfde geldt voor het budgetplan. Ook daar heeft een derde moeite het met invullen. De budgethouders zouden graag zien dat het CVZ de formulieren vereenvoudigt.
Algemene tevredenheid
Over het algemeen zijn de budgethouders tevreden over de zorgkantoren en de uitvoering van de pgb-regeling. Het gaat daarbij om de technische uitvoering van de regeling,
zoals het overmaken van het budget, het afgeven van beschikkingen en het terugvorderen
van niet bestede bedragen. Over andere aspecten die bij hun uitvoeringstaak horen, zoals bejegening en deskundigheid van de medewerkers, bereikbaarheid van het kantoor en informatievoorziening, zijn budgethouders ook ruim tevreden. Deze waarderingen zijn licht gestegen in vergelijking met eerdere onderzoeken uit 2010 en 2008.
Media-aandacht voor het pgb
Ook veranderingen in het pgb en de aandacht in de media hebben invloed op het oordeel van de budgethouders. Budgethouders die daar ontvankelijk voor waren, geven een minder goed rapportcijfer aan de uitvoering van de pgb-regeling, namelijk een 6,5. Zij die daar geen last van hadden, geven een 7,9.
Informatievoorziening
De informatievoorziening door zorgkantoren krijgt opnieuw de laagste waardering. Vreemd volgens de onderzoekers omdat er de afgelopen veel progressie is geboekt. Verder stellen de onderzoekers dat een beter toegankelijk en bereikbaar zorgkantoor waarschijnlijk zal leiden tot een nog hogere waardering van budgethouders.