ActiZ: ‘Iedere geweigerde hbo-v student is er een te veel’

Opleidingen Verpleegkunde moeten de numerus fixus helemaal opheffen. Dat is de boodschap van Jacqueline Joppe, vicevoorzitter van ActiZ. Regionale samenwerking tussen zorg- en onderwijsinstellingen is daarbij de sleutel. ‘We moeten het samen gewoon doen.’

Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
ActiZ: haal numerus fixus van hbo-v opleiding
Foto: AdobeStock

De vicevoorzitter van ActiZ reageert bij Zorgvisie op het bericht van EenVandaag dat 2000 studenten in 2016 door een numerus fixus geweigerd zouden zijn. Het bericht meldt dat 13 van de 27 verpleegkundeopleidingen het voornemen hebben om het komende studiejaar opnieuw een studentenstop in te voeren.

Onderzoek nodig

De cijfers staan in contrast met een bericht van de Onderwijsinspectie. De Inspectie concludeert namelijk dat sinds 2016, na een jarenlange toename, het aantal verpleegkundeopleidingen met een studentenstop is afgenomen. Door het opheffen van studentenstops bij diverse opleidingen, is het aantal hbo-v studenten van 5500 (2014) toegenomen tot 8000 (2016). Het totaal aantal stageplekken is ook aanzienlijk toegenomen. Joppe: ‘Het is noodzakelijk om meer onderzoek te verrichten naar actuele cijfers die een eenduidig beeld schetsen.’

Samenwerking zorg en onderwijs

Joppe pleit namens ActiZ voor een totale afschaffing van de numerus fixus bij opleidingen. ‘In deze tijd met een nijpend personeelstekort kan dat gewoon niet.’ Volgens de vicevoorzitter mogen jongeren niet afgeschrikt worden door lotingen. ‘Iedere geweigerde student is er een te veel.’

Om een maximaal aantal hbo-v studenten een plek te kunnen geven, is regionale samenwerking tussen zorgorganisaties en onderwijsinstellingen nodig. De vicevoorzitter van ActiZ ziet dat de sectoren hard bezig zijn meer onderwijsplekken te realiseren. ‘Iedereen is zich bewust van de urgentie.’ Toch ontbreken er nog voldoende docenten en kampen scholen met logistieke problemen.

Meer stageplekken en docenten

Het ministerie van Onderwijs heeft tot 2021 zo’n 325 miljoen euro beschikbaar gesteld voor een regionale aanpak tussen zorg- en onderwijsinstellingen. ‘Die gelden zijn hard nodig, maar het is niet de enige oplossing. Je moet én én én doen’, vertelt Joppe. Volgens haar moet er naar creatieve en vernieuwende oplossingen worden gekeken. Zo zouden stagiaires meer in groepen begeleid kunnen worden. ‘Groepsgerichte begeleiding creëert meer tijd en stageplekken.’

Hogeschool Zeeland heeft een leerhuis ontwikkeld, waarbij stagiairs groepsgewijs geïntroduceerd worden en stagelopen zo eenvoudiger georganiseerd wordt. Een positief voorbeeld dat navolging verdient, aldus Joppe. Verder ziet zij kansen om oudere werknemers langer vast te houden, zodat zij kunnen optreden als stagebegeleider. ‘Oudere medewerkers hebben een schat aan kennis en ervaring.’ Om meer docenten aan te trekken, zou er volgens Joppe naar mogelijkheden gekeken moeten worden om zorgprofessionals uit de praktijk voor de klas te zetten.

Veranderende mindset

Joppe is positief over de urgente bewustwording bij zorgorganisaties. ‘Ten opzichte van een paar jaar geleden zie je een verandering in de drive en ambities. Het zijn geen woorden meer, maar daden.’

Bij knelpunten is het volgens de vicevoorzitter van belang om op tijd aan de bel te trekken bij de regionale partners, zodat er gezamenlijk naar oplossingen wordt gezocht. ‘We gaan dit probleem regionaal oplossen. Het is geen spannend verhaal, we moeten het gewoon doen.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.