‘Bestuurders ziekenhuizen rijden duurste leaseauto’

Onder zorgbestuurders rijden ziekenhuisbestuurders gemiddeld in de duurste leaseauto. Met name het wagenpark bij academische ziekenhuizen spant de kroon. Dat blijkt uit een onderzoek over 2008 onder 1175 zorgbestuurders door PCkwadraat in samenwerking met Zorgmarkt.
‘Bestuurders ziekenhuizen rijden duurste leaseauto’

De gemiddelde cataloguswaarde van een leaseauto in de zorg ligt op 44.000 euro. Ziekenhuisbestuurders zitten daar iets boven met gemiddeld 49.000 euro. Academische ziekenhuizen staan het hoogst op de ranglijst met een gemiddelde van ruim 60.000 euro. Toch is het een bestuurder uit de sector verpleging, verzorging en thuiszorg die de duurste leaseauto rijdt: 107.000 euro.

Behelpen

Het slechtst af in het onderzoek zijn de bestuurders in de categorie ‘overige aanbieders’ (maatschappelijke opvang, welzijn). Zij moeten zich behelpen met een leaseauto van gemiddeld 26.000 euro. Daarna komen de bestuurders van revalidatiecentra. Hun leaseauto’s kosten gemiddeld 38.000 euro. (Zorgvisie – Mark van Dorresteijn)

Lees ook:

Sint Franciscus Gasthuis werft met volgauto’s

OR hekelt ‘bonusauto’ ziekenhuisbestuur

Zorgvisie magazine

Interesse in meer achtergronden? Word nu abonnee van Zorgvisie.

24 REACTIES

  1. Het valt me weer op de mensen die er werkelijk te doen wederom het slechtste af zijn, misschien de speknekken en uitvreters eens aan een realistisch salaris helpen en dan het overtollige aan de laagst betaalden en patiënten besteden. Maar dat zullen de opvreters wel niet willen.

  2. Lees alle reacties
  3. En dan natuurlijk weer een plaatje van een Rolls Royce erbij zetten, terwijl we het hier gezien het prijsniveau hebben over de iet wat luxere middenklassers… Die gasten zullen best hard werken en dan verdienen ze die leren bekleding en houten paneeltjes in hun Ford Mondeo of Volvo s60 gewoon…

  4. Wel veel reacties n.a.v. bovenstaand artikel.Niet gewend op Artikelen van ZorgVisie. Laat die Kerels/Ladies toch in die dure Leasebakken rondrijden. Is goed voor de Economie ( de Fiscus !) en de Werkgelegenheid De Overheid laat het allemaal gebeuren en kijkt toe. Je ziet het met de Banken ( Miljarden-Injecties )en met de ” Hoorzittingen “.Het is een Groot ” Theater-Spel “: wat er gespeeld wordt. Tweede Kamer wordt eens wakker uit de Winter-slaap . We leven nu al richting maart 2010 en het is bijna Carnaval.

  5. Als er een branche is waar ze niet commercieel denken is dat de zorgsector. Men weet gewoon niet dat je met leveranciers kan onderhandelen. Als ze goped hadden opgelet hadden ze veel groter kunnen rijden voor minder. Het is danwel KIA ofzoiets maar niet slechter.

  6. Ik ben zelf ook bestruurder van een Thuiszorg ( zorginstelling ), ik rij rond met Vespa scooter, die ik zelf aangeschaft heb. Ik help onze thuiszorg momenteel door de crisis heen en heb mijn privé woning hiervoor verkocht. Al het geld heb ik in de instelling gestoken, dit moesten alle collega bestuurders ook maar eens beginnen te doen. Dat noem ik pas hart hebben voor de ‘zaak’. Nee ze vullen eerst hun zakken met bonussen, toren hoge salarissen en dikke lease auto’s om vervolgens tijdens de vele dineetjes met collega’s of derden te bespreken hoe slecht hun zorginstelling ervoor staat!!!!!!!

  7. Laten we nu eens ophouden met dit soort tendentieuze berichten met een niet ter zake doende foto erbij van een Rolls Roys. Waar gaat dit nu over? Hier helpen we de zorgsector echt niet verder mee. Onder de maat van een blad dat zichzelf serieus wil nemen.

  8. Logisch dat de ziekenhuisdirecteuren dikke auto’s moeten rijden. Ze moeten op de parkeerplaats toch zeker kunnen wedijveren met de duurbetaalde specialisten en chirurgen? Het zou wel heel zuur zijn als zij gewoon met een Prius aan kwamen zetten naast al die dikke Volvos , Jaguars en Saabs. Nee dat zou het ego van deze heren geen goed doen.

  9. Hou nu eens op.
    Zorgmedewerkers moeten met NS naar veragderingen reizen. Bestuurders vergaderen veelen in Utrecht hebben een leasebak en veelal chauffeur. Kunnen ze stukken lezen. Reis met NS kun je ook stukken lezen.
    en kijk dan eens waar ze wonen, vaak meer dan 100 km van werkplek. Wordt voor velen ook nog woonruimte gehuurd.
    Ze worden reeds vorstelijk beloond, bonussen die voor de buitenwereld niet te verklaren zijn. Kijk eens naar instellingen die de laatste jaren hot zijn. waar zijn die bonussen voor verstrekt?
    Dan gaat het mis en krijgen ze een vorstelijke ontslagvergoeding. Leaseauto markt conform? Ga toch weg.
    Bestuurders zelf een milieuavriendelijke auto laten kopen en daar naar harte lust mee rijden. Betaald de BV Nederland tenminste ook niet buitenlandse tol en benzine.
    Zorg over 15 jaar niet meer te betalen dus nu reeds letten op de kleintjes, moet het personeel en de client tenslotte ook

  10. Ik had me voorgenomen om niet meer boos te worden over dit soort bevindingen. Naast mijn teveel gewerkte en slecht betaalde uren in de zorg, moet ik eigenlijk een beetje ontspannen, mijn Twingo uit ‘95 wassen, de lieverd die mij om half 7 ’s morgens naar de “baas” rijdt door sneeuw en ijzel en stromende regen! En bovendien moet ik aan E-learning doen, de cursussen zijn veel te duur en mijn baas vergoedt die niet, geen geld zegt hij! Voor de gemiddelde prijs van één zorgbestuurdersleasebak kunnen we met 200 mensenlevenbewakers naar een symposium om die levens nog beter te leren bewaken.
    Van het gemiddelde jaarsalaris van een zorgbestuurder kunnen 4 verpleegkundigen en 4 verzorgenden betaald worden, geen mensen genoeg? Wel als het fatsoenlijk betaald zou worden, zeker weten. Loon naar verantwoording? De een heeft de verantwoording voor het reilen ( schijnt 4 keer zo moeilijk te zijn) de ander voor de kwaliteit van leven ( het zeilen) van de patiënt. Bestuurders, mag het voor jullie een onsje minder zijn, dan kunnen wij beter voor onze klanten ( die van jullie en van ons) zorgen! Nee? Zullen we dan de klanten eens laten lezen wie wat krijgt aan het eind van de maand elke keer dat ze terecht klagen? Een beetje openheid van zaken? Welk zinnig mens heeft er nu een lease auto van meer dan 100.000 euro? Is die persoon niet rijp voor een jaartje ggz, als patiënt? Als al die zorgbestuurders nu een serieus hun werk zouden doen en de “tent “ rendabel (mag non-profit van mij) zouden maken, wil ik nog wel nadenken over het verdubbelen van mijn jaarsalaris voor een bestuurder! Maar dan moet hij ook zorgen voor de zorg!

  11. Fijn al dat gemopper op de (thuis)zorg; gaan we het de volgende keer hebben over het aantal belminuten dat een bestuurder gebruikt op verkregen mobiele telefoon? Laat de echte journalist is eens op staan die een fatsoenlijk stuk weet te schrijven over het afkalven van de zorg en hoe dit vanuit de ministeries wordt gereguleerd en juist als je in de zorg werkt zou je beter moeten weten dan ingaan op dit soort speculatieve artikelen….

  12. Wat iedereen moet beseffen is dat bij de (oorspronkelijke) vaststelling van de budgetten van zorginstellingen er geen rekening gehouden is met buitensporige kosten van bestuurders (salaris+ emolumenten), ergo:de meer dan “normale”kosten worden onttrokken aan de directe patiëntenzorg ! De Raden va Toezicht die hier hun fiat aan geven verdienen een brevet van onvermogen, ze laten zich paaien door de bestuurders.Of het gaat om een old boys network”

  13. Tja, een auto tot 40.000 voor topmensen in de zorg lijkt mij een mooie norm. Daar heb je een prima auto voor die je uitgerust doet uitstappen als je twee uur moet reizen. Nederland is niet groot.
    Een goede bestuurder zal zich echt wel terugverdienen. Ik weet ook dat er prutsers zijn zoals de voormalige Vz van Philadelphia Zorg. Die moest zonodig een Audi A8 rijden (let op, niet van zijn riante inkomen, maar lease, denk geen eigen bijdrage). Decadent! En nog eens niet functioneren. Tijd voor een prestatiecontract in de zorg!

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.