Leg uit waarom of schrap die regel

Het beste leertraject van de laatste jaren heb ik – bestuurder ad interim in de social profit - gekregen door ongewild mantelzorger te worden.

Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Leg uit waarom of schrap die regel

‘Nee, uw tante kan haar leesloep niet meenemen, want hulpmiddelen zijn niet toegestaan.’

‘Kunt u dan uitleggen hoe zij, zonder te kunnen of mogen lezen, hier zes weken moet revalideren, terwijl ze ook al niet kan horen? Haar gehoor is nog maar 7 procent en haart gezichtsvermogen 13 procent.’

‘Nee, er is geen mogelijkheid want lezen is niet nodig. Ze komt om te revalideren na haar heupoperatie. De verzekeraar en de bezuinigingen staan dat niet toe.’

Nog even probeer ik te achterhalen welke verzekeraar, maar ik besluit niet met deze verpleegkundige maar met zijn leidinggevende te gaan praten. Die komt

7
84

Wilt u dit premium artikel verder lezen?

Sluit eenvoudig een gratis proefmaand af of neem een abonnement. Al voor de prijs van 1 kop koffie per week (2,50 euro) kunt u onze premiumartikelen lezen.

Bent u al abonnee? Log dan in en lees verder.

7 REACTIES

  1. Geachte mevrouw,
    Mooi verwoord en het is ook waar. Ik zie het zelfs als een landelijke trend, het is in veel organisaties en in veel branches zo. Op de een of andere manier zitten we als samenleving in een soort protocollering – registratie – controle tijdperk en het zal een tijd duren voordat we inzien dat het wat losser toch weer beter is, voor zowel client (in uw voorbeeld) als voor de burger.
    Hoogachtend,
    Peter van der Meer
    Bestuurder OLVG – SLAZ te Amsterdam

  2. Lees alle reacties
  3. mevrouw Keesmaat heeft het zelfde geconstateerd als ik, toen mijn vader in een terminale fase raakte.
    als betrokkene bij het zorgbeleid ken je veel van de achtergronden van beleid en uitvoering. klachten en berichten in de media lijken door de manier waarop zij onder woorden gebracht worden niet de werkelijkheid, maar een karikatuur daarvan te representeren, en ‘zo gek kan het toch niet zijn’. pas wanneer je zelf met de uitvoering te maken krijgt, zie je, dat helaas veel van die ‘karikaturen’ veel dichter bij de werkelijkheid komen dan alle achtergrondinformatie die in de voorbereiding van beleidsbeslissingen voorbij komt. die oogkleppen moeten bestuurders en zorgprofessionals proberen af te zetten, vooral ook die bestuurders die niet uit de zorg komen.

  4. Geachte mevrouw,
    datgene wat u verwoord, is helaas werkelijkheid, teveel mensen voeren protocollen cq. regels uit zonder dat ze weten waarom, en als je dan als mantelzorger dee waarom vraag stelt wordt het vaak akelig stil. Misschien is het goed om elkaar te helpen en na de waarom vraag samen op zoek te gaan naar de oplossing, vaak zit het in kleine dingen, respect voor elkaar en elkaar serieus nemen, vanaf de werkvloer beginnen dan hebben de client/patient en hulpverlener er ook meteen profijt van.

  5. Zeker essentieel om altijd de waarom vraag te stellen. Opleidingen kunnen dit ook niet voldoende benadrukken. Ook intercollegiaal zou de hele toetsing hierop gericht moeten zijn. Hoe kun je als verzorgende/verpleegkundige methodisch gezien de juiste route en/of maatregel inzetten of verantwoorden wanneer je het waarom erachter niet kunt doorgronden?
    Van origine ben ik verzorgende en heb me ook gestoord aan de onverschilligheid/vrijblijvendheid waarmee men met het eigen vak omgaat, zoals mevrouw schetst; juist ook wanneer het gaat om toepassing van vakstandaarden en wet- en regelgeving. Die zijn natuurlijk niet voor niets ontwikkeld en het vooroordeel dat het altijd maar ballast zou zijn is wat stichting Beheer Improvement Model vaak niet terecht.
    De kunst is om a. te weten wat je speelveld is als professional en wanneer die gedeeld moet worden vanuit een bepaald juridisch oogpunt en b.
    hoe die ten gunste van de kwaliteit van zorg kan worden ondersteund en voor de nodige diepgang zorgt.
    Wij ontwikkelden het Improvement Model dat als een soort kapstok fungeert voor alle wet- en regelgeving, opgebouwd vanuit de positie van de klant (en diens naast betrokkenen) en volledig gerelateerd aan de methodiek van het zorgproces. De organisatie en het bestuur dient zich hiertoe op basis van de uitkomsten bedrijfs- en beleidsmatig te verhouden en wordt hierop getoetst. De uitrol van dit geaccrediteerde model (zelfde status als ISO en HKZ) vindt plaats in 2014/2015.

  6. Wat een goede blog! Het geschetste beeld is voor mij heel herkenbaar.
    Er zijn zoveel regels en er komen steeds meer regels bij, dat je je soms afvraagt of dat niet slimmer in samenhang georganiseerd kan worden.
    De focus op losse onderwerpen op zich, uit zich soms in perverse prikkels. (bijvoorbeeld zaken die voor infectiepreventie op de ene manier moeten en voor de HACCP op een andere manier, terwijl ze ook nog hetzelfde doel hebben!)
    Het bewaken van de samenhang en het waarom, zorgt er dan voor dat er duidelijk wordt waar regels conflicteren in de uitvoering en waar dus keuzes moeten worden gemaakt.

  7. Zo verschrikkelijk eens met uw blog. Als gezond verstand weer ruimte krijgt naast de schijnveiligheid van protocollen en certificering dan komt er heel veel tijd vrij om zorg te bieden. Kwaliteit voor cliënt en voor verzorgenden. Uw aanpak kan alleen maar tot enthousiasme leiden. Vandaag beginnen!

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.