Blog: Naar de seh? Eerst bellen!

Bijna tweederde (65 procent) van de bezoekers van een spoedeisendehulpafdeling van een ziekenhuis in Kopenhagen heeft vooraf het nummer 1813 gebeld. Daarmee is veel onnodig seh-bezoek voorkomen.

Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
emeritus hoogleraar Guus Schrijvers over betaalbare acute zorg

Het nummer is beschikbaar voor urgente, niet-levensbedreigende hulp. Is levensbedreiging wel aan de orde, dan bellen burgers het algemene noodnummer 112. Wie 1813 belt, komt terecht bij een coördinatiecentrum dat een regio met 1,8 miljoen inwoners bedient. Bij de seh is geen huisartsenpost.
De beller krijgt het verzoek het burgerservicenummer van de patiënt in te toetsen en toestemming te verlenen om het dossier in te zien. RAVU-bestuurder Jack Versluis en ondergetekende bezochten eind augustus Kopenhagen, spraken daar met de leiding van het coördinatiecentrum en vertoefden anderhalf uur in de meldkamer. Het bezoek vond plaats ter voorbereiding van het 20ste congres over recente ontwikkelingen in de acute zorg in Nederland en elders. Op dit congres, dat 6 november zal plaatsvinden, zijn Versluis en de Deen Erik Jylling, oud-anesthesist en medebedenker van 1813, plenaire sprekers.

Wat doen die triagisten?

De 1813-triagisten vragen de melder uit over de zorgvraag. Zij doen dat op een manier die vergelijkbaar is met die van hun collega’s op een Nederlandse huisartsenpost. Zij hebben een vergelijkbaar uitvraagprotocol en handelingskader. Zij kunnen zo nodig voor de patiënt een afspraak maken op een seh. Indien toch sprake is van een levensbedreigende klacht kunnen de triagisten alsnog een ambulance inzetten. De 1813-triagisten zijn hbo-verpleegkundigen die zelfstandig kunnen handelen. Bij twijfel kan een in de meldkamer aanwezige huisarts, kinderarts, cardioloog of psychiater het gesprek overnemen.

Wat is het effect van 1813?

Op 1 januari 2014 ging het 1813-nummer met 24/7-bereikbaarheid van start. Het regiobestuur van Kopenhagen zag het als oplossing voor een urgent probleem: de lange wachttijden voordat een huisarts of seh-arts de telefoon opneemt en de vele uren wachttijd op de seh. Uit statistieken blijkt dat beide wachttijden sinds de invoering van 1813 enorm zijn afgenomen. Wie per se naar een specifieke seh in de buurt wil, krijgt zijn verzoek gehonoreerd. Wie zo snel mogelijk aan de beurt wil zijn, kan een afspraak krijgen bij een mogelijk wat verder gelegen seh in Kopenhagen.

Wat vindt de bevolking?

Negentig procent van de bellers is heel tevreden over de afhandeling door de 1813-triagist. Denemarken kent vijf gezondheidszorgregio’s. Alleen in de regio Kopenhagen bestaat het 1813-nummer tot nog toe. Twee van de andere vier regio’s zijn wel van plan de systematiek en inrichting van 1813 over te nemen.

Uitproberen in de vier grote steden

Het Kopenhaagse model zie ik graag ingevoerd in de vier grote steden. Te verwachten is dat hierdoor de toegang tot de acute zorg verbetert, de kwaliteit omhooggaat en overbelasting van professionals afneemt. Het Kopenhaagse model staat er garant voor.

 

2 REACTIES

  1. Als het zo goed werkt in Kopenhagen, moet dit systeem snel ingevoerd worden in Nederland. 2 weken geleden heb ik in een bizarre situatie gezeten, omdat een huisarts uren later kwam en achteraf bleek dat de geen ambulance beschikbaar was. De huisarts heeft niets over gezegd en is vertrokken. Via de HAP, die ik belde vernam ik dat er geen ambulance beschikbaar was. Ik heb mijn familielid zelf naar het ziekenhuis gebracht.

  2. Lees alle reacties

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.