Bruins: ‘Onderbouwing bekostiging patiëntveiligheidsplan in ziekenhuizen ontbreekt’

De FMS, NFU, NVZ, Patiëntenfederatie Nederland en de V&VN hebben een plan van aanpak opgesteld voor patiëntveiligheid in ziekenhuizen. Het programma moet bijdragen aan het verminderen van vermijdbare gezondheidsschade en sterfte. Volgens minister Bruins bevat het plan echter geen ‘nadere uitwerking als het gaat om de onderbouwing van de geschatte kosten en de bekostiging.’

Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Bruno Bruins
Bruno Bruins, minister voor Medische Zorg, ANP/Remko de Waal

‘Ik heb begrepen dat partijen hierover nog met elkaar in beraad zijn’, meldt Bruins.

‘Tijd voor Verbinding’

De FMS, NFU, NVZ, Patiëntenfederatie Nederland en V&VN willen in vier jaar komen tot een aanzienlijke daling van de potentieel vermijdbare schade en sterfte in de ziekenhuiszorg. Dit zal binnen de complexe omstandigheden van de ziekenhuiszorg lastig te realiseren zijn. De eerste stappen om te komen tot een daling van de vermijdbare schade en sterfte zijn tien jaar geleden ingezet met het VMS-programma. Met het plan van aanpak, genaamd ‘Tijd voor Verbinding’, moet de volgende stap gezet worden.

Alle betrokken partijen hebben de ambitie om de potentieel vermijdbare zorggerelateerde schade terug te brengen naar nul. Het plan van aanpak richt zich op vier onderwerpen waarop extra activiteiten ondernomen worden om de patiëntveiligheid te verbeteren: Antistolling, kwetsbare ouderen, het lokale multidisciplinaire gesprek en Safety-ll.

Kritische kanttekeningen

Minister Bruins heeft zijn waardering uitgesproken dat partijen gezamenlijk een aanpak voor patiëntveiligheid hebben ontwikkeld, maar heeft ook kritische kanttekeningen geplaatst. De concreetheid van de ambitie en de wijze van verantwoording zijn volgens Bruins en de IGJ nog niet helder. Onder meer zou de bekostiging van het plan niet duidelijk zijn. ‘Ik constateer dat het plan geen nadere uitwerking bevat als het gaat om de onderbouwing van de geschatte kosten en de bekostiging daarvan. Ik ben in principe bereid om in beperkte mate bij te dragen. Hierbij ga ik ervan uit dat partijen naast hun inzet in natura in deze fase zelf de belangrijkste financiële gevolgen van hun plan van aanpak voor hun rekening nemen. Immers patiëntveiligheid is hun eigen verantwoordelijkheid.’

Vertrouwen in de betrokken partijen

Desondanks heeft Bruins wel vertrouwen in de betrokken partijen. ‘Ik ben van mening dat het plan een goede aanpak kan zijn om zorggerelateerde vermijdbare gezondheidsschade en sterfte in ziekenhuizen substantieel en structureel te verminderen en daarmee de patiëntveiligheid verder te verbeteren. Ik vertrouw erop dat de veldpartijen nu snel starten met de uitvoering van het plan. Dat de veldpartijen dit plan dragen, vind ik belangrijk.’

Bruins neemt het commitment van partijen uiterst serieus. ‘De ontwikkelingen blijf ik met veel belangstelling en nauwgezet volgen, waarbij het toezicht van de IGJ ook een rol zal spelen.’

1 REACTIE

  1. Wij ondersteunen het initiatief. Al 9 ziekenhuizen binnen de Onderlinge MediRisk zijn, in samenwerking met het Kwaliteitsinstituut uit Zuid Denemarken, getraind en actief met het in kaart brengen van de dagelijkse praktijk met de Safety-II methode FRAM. Daarnaast hebben we ervaring opgedaan in ziekenhuizen met het debriefen in de geboortezorg. Wij zijn graag bereid de leerpunten en het begeleidende onderzoek te delen met belangstellenden. Ook in 2019 zal binnen de Onderlinge MediRisk activiteiten plaatsvinden om het Safety-II gedachtegoed te vertalen naar praktische toepassingen.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.